UOKiK nie zajmie się wnioskiem  |  Srebro i dwa brązy polskich agencji  |  Zastępczyni dyrektora TVP Sport  |  Oglądalność trasy "Lata z Radiem i Telewizją Polską"  |  Zespół podcastowy Tok FM  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Eska Wrocław na kolejnej częstotliwości  |  Asta-Net z Piły podnosi wybranym klientom ceny  |  Osiem wniosków na częstotliwość radiową  |  Radio Łódź powróciło z odrębnym porankiem  |  Radio Eska z internetowym programem  |  TVP z przetargiem  |  OOH.pl wygrywa  |  Lidl oficjalnym partnerem  |  Właściciel TikToka występuje o 9,5 mld dol. pożyczki  |  Brazylia podtrzymuje decyzję o blokadzie platformy X  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 48 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

UOKiK nie zajmie się wnioskiem  |  Srebro i dwa brązy polskich agencji  |  Zastępczyni dyrektora TVP Sport  |  Oglądalność trasy "Lata z Radiem i Telewizją Polską"  |  Zespół podcastowy Tok FM  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Eska Wrocław na kolejnej częstotliwości  |  Asta-Net z Piły podnosi wybranym klientom ceny  |  Osiem wniosków na częstotliwość radiową  |  Radio Łódź powróciło z odrębnym porankiem  |  Radio Eska z internetowym programem  |  TVP z przetargiem  |  OOH.pl wygrywa  |  Lidl oficjalnym partnerem  |  Właściciel TikToka występuje o 9,5 mld dol. pożyczki  |  Brazylia podtrzymuje decyzję o blokadzie platformy X  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 48 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

UOKiK nie zajmie się wnioskiem  |  Srebro i dwa brązy polskich agencji  |  Zastępczyni dyrektora TVP Sport  |  Oglądalność trasy "Lata z Radiem i Telewizją Polską"  |  Zespół podcastowy Tok FM  |  Zestawienie kanałów lifestylowych  |  Eska Wrocław na kolejnej częstotliwości  |  Asta-Net z Piły podnosi wybranym klientom ceny  |  Osiem wniosków na częstotliwość radiową  |  Radio Łódź powróciło z odrębnym porankiem  |  Radio Eska z internetowym programem  |  TVP z przetargiem  |  OOH.pl wygrywa  |  Lidl oficjalnym partnerem  |  Właściciel TikToka występuje o 9,5 mld dol. pożyczki  |  Brazylia podtrzymuje decyzję o blokadzie platformy X  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 48 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Wrzesień 04, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Amerykańscy wyborcy celem chińskiej dezinformacji w social mediach

Kampania jest częścią znanego chińskiego działania powiązanego z siłami państwowymi, nazwanego przez analityków "Spamouflage” lub "Smoczy Most", którego celem jest rozpowszechnianie w internecie mieszanki spamu i ukierunkowanej propagandy (fot. Pixabay.com)

Agencja Reutera poinformowała o nowym badaniu przeprowadzonym przez firmę analityczną Graphika, które wykazało szeroko zakrojoną chińską operację wywierania wpływu w mediach społecznościowych. Polega ona na podszywaniu się pod amerykańskich wyborców, oczernianiu polityków i rozpowszechnianiu treści wywołujących podziały przed wyborami prezydenckimi w USA zaplanowanymi na 5 listopada.

Kampania jest częścią znanego chińskiego działania powiązanego z siłami państwowymi, nazwanego przez analityków "Spamouflage", którego celem jest rozpowszechnianie w internecie mieszanki spamu i ukierunkowanej propagandy.

"Chińskie operacje wymierzone w USA ewoluują"

Spamouflage działa co najmniej od 2017 roku, ale według ekspertów zintensyfikował działalność w miarę zbliżania się wyborów. Wykorzystał tysiące kont w ponad 50 witrynach internetowych, forach i platformach mediów społecznościowych.

"Chińskie operacje wywierania wpływu wymierzone w USA ewoluują, angażują się w bardziej zaawansowane oszukańcze zachowania i bezpośrednio celują w organiczne, ale niezwykle wrażliwe podziały w społeczeństwie" – przekazał Jack Stubbs, zarządzający zespołem badawczym Graphiki.

W jednym z przykładów podkreślonych przez Graphikę, chińscy hakerzy podszywali się pod amerykańskich działaczy antywojennych. Korzystając z wielu kont w serwisie X, stworzyli memy, w których określano Donalda Trumpa mianem "oszusta", przedstawiając go w pomarańczowym więziennym uniformie, Joe Bidena nazywając z kolei "tchórzem".

Liu Pengyu, rzecznik ambasady Chin w Waszyngtonie, zaprzeczył tym doniesieniom: "Chiny nie mają zamiaru i nie będą ingerować w wybory w USA i mamy nadzieję, że strona amerykańska nie będzie poruszać kwestii Chin podczas wyborów".

Facebook wcześniej przypisywał tę kampanię chińskim organom ścigania, nazywając ją "największą znaną wieloplatformową tajną operacją wywierania wpływu na świecie".

15 kont Spamouflage na X i jedno na TikToku

Przesłanie Spamouflage nie wydaje się faworyzować żadnej strony spektrum politycznego – ani Demokratów, ani Republikanów. Na celu ma raczej wzmocnienie krytyki pod adresem całego amerykańskiego społeczeństwa i władz Stanów Zjednoczonych.

Graphika zidentyfikowała 15 kont Spamouflage na platformie mediów społecznościowych X i jedno konto na TikToku, wszystkie podające się za obywateli USA lub media. Firma znalazła także inne profile powiązane z kontami na YouTube i Instagramie, które zostały już zawieszone.

Rzecznik YouTube powiedział: "Kanał oznaczony przez Graphikę został wcześniej zidentyfikowany i zamknięty w ramach naszego dochodzenia dotyczącego skoordynowanych operacji wywierania wpływu, a w momencie usunięcia miał bardzo małą liczbę wyświetleń". Konto na TikToku o nazwie Harlan Report było jednym z tych, które odniosły największy sukces. W lipcu opublikowało film gromadzący 1,5 mln wyświetleń. Rzecznik TikToka powiedział, że firma trwale zablokowała konto za naruszenie wytycznych dla społeczności.

Meta – spółka matka Facebooka i Instagrama – potwierdziła, że usunęła aktywność Spamouflage ze swoich platform w dwóch miejscach. Rzecznik Meta powiedział, że żadne z kont nie zyskało dużego zainteresowania.

(MAC, 04.09.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.