TVN wygrał wiosnę. Poprawił wyniki w grupie komercyjnej 16-59 i zdystansował konkurencję
Największym hitem wiosny w TVN był powrót "Mam Talent" (fot. Mirosław Sosnowski/TVN)
TVN wiosną osiągnął najlepsze wyniki oglądalności spośród stacji z tzw. wielkiej czwórki. Zwiększył nie tylko udział w widowni telewizyjnej w grupie komercyjnej 16-59, ale i poprawił średni dobowy czas oglądania.
- Patrząc na rynek z lotu ptaka, można chyba powiedzieć, że zdecydowanym zwycięzcą rundy wiosennej jest TVN - mówi Bartosz Zientek, prezes agencji Media Context. Był liderem zarówno w grupie ogólnej, jak i w 16-59. Zientek wskazuje, że TVN jako jedyny odnotował rok do roku wzrost udziałów w grupie komercyjnej, a także wskaźnika ATV (dobowy czas oglądania), czego telewizje z tzw. wielkiej czwórki w ostatnich latach raczej nie doświadczały. Z kolei największy spadek ATV zanotował TVP 1.
Z danych Nielsen Media uwzględniających oglądanie poza domem (OOH) wynika, że od marca do maja 2024 roku TVN w grupie ogólnej uzyskał średnio 7,08 proc. udziału w rynku, podobnie jak przed rokiem. Udział Polsatu spadł z 7,32 proc. do 6,93 proc., TVP 1 - z 7,96 proc. do 6,91 proc., a TVP 2 - z 7,69 proc. do 6,84 proc.
Z kolei w grupie 16-59 z OOH TVN zanotował 8,17 proc. (wzrost z 8,13 proc.). Udział Polsatu wyniósł 7,23 proc. (spadek z 7,73 proc.), TVP 2 - 5,22 proc. (spadek z 5,88 proc.), a TVP 1 - 4,78 proc. (spadek z 5,55 proc.).
Zdaniem Bartosza Zientka na słaby wyniki TVP 1 wpłynęły zmiany redakcyjne, co spowodowało odpływ widowni, głównie do TV Republika. - Polsat również sporo traci na swoim paśmie informacyjnym, co może oznaczać, że trochę rykoszetem dotknęła ich zmiana w TVP - uważa Zientek.
Bartosz Zientek wskazuje również, że Polsat zanotował spadek udziału w paśmie 10-18, słabiej poradził też sobie wtorkowy "Ninja Warrior". - Niezmiennie dobrze wypadają natomiast w Polsacie pasma filmowe - zarówno poniedziałkowy "MegaHit", jak i sobotnie kino familijne. Dodanie dodatkowej emisji hitowego "Naszego nowego domu" w środy zwiększyło co prawda udział Polsatu w tym paśmie, jednak chyba nieco zmęczyło widzów, bo spowodowało spadki w paśmie czwartkowym tego programu - analizuje prezes agencji Media Context.
W TVP 2, jak zauważa Zientek, słabiej sobie radziło "Pytanie na śniadanie" oraz popołudniowe pasmo serialowo-teleturniejowe (14-18). - Natomiast niezmiennie w prime time radzi sobie bardzo dobrze. Widać, że zmiany politycznie nie wpływają w żaden sposób na widownię hitowych produkcji serialowych TVP - komentuje.
W przypadku TVN Bartosz Zientek wskazuje na wzrosty, jakie stacja notowała w paśmie "Dzień dobry TVN". - Największym hitem wiosny w TVN okazał się powrót "Mam Talent", który nie tylko spowodował znaczące wzrosty udziałów w tym paśmie, ale pozwolił po prostu zmiażdżyć konkurencję - jedynie TVP 2 podjął rękawicę w tym paśmie ze swoim hitowym "The Voice Kids", ale i tak nie był w stanie nawiązać równej walki - nie ma wątpliwości szef Media Context.
(KOZ, 21.06.2024)