Nowy zarząd Polska Press. Zenon Nowak na czele. Dobrze znany z czasów niezależnej PP
Zarząd Polska Press został wyłoniony w konkursie
Zenon Nowak, dawny prezes Prasy Śląskiej, regionalnej spółki Polska Press, został powołany na stanowisko prezesa zarządu Polska Press - poinformowała rada nadzorcza grupy. Członkiem zarządu zostanie Elżbieta Żuraw, również związana niegdyś z Polska Press. Nowak obejmie stanowisko 18 marca, Żuraw - 11 marca.
Zenon Nowak to menedżer z wieloletnim doświadczeniem w branży medialnej. Związany od wielu lat (ale do 2020 r.) z Polska Press, zajmował na przestrzeni 17 lat stanowiska menedżerskie od dyrektora krajowego ds. komunikacji marketingowej do Prezesa Oddziału Prasa Śląska.
Czytaj też: Likwidatorzy mediów publicznych ignorują Świrskiego. Ten ma pomysł: będzie ich za to karał
Pełnił również funkcję prezesa zarządu spółki Dom Prasy Sp. z o.o. Przez ostatnie lata związany był z rynkiem nieruchomości komercyjnych. Od 2020 roku doradca zarządu w Fabryce Porcelany w Katowicach. Ukończył studia Master of Business Administration (Akademia WSB we współpracy z EY) oraz studiował m.in. marketing i zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach i politologię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Ukończył także wiele kursów związanych ze sprzedażą i mediami.
Elżbieta Żuraw jest związana z Polska Press od prawie dwudziestu lat. Swoją karierę w spółce zaczynała w 2005 r. od stanowiska analityka sprzedaży. "Ma szeroką wiedzę z obszaru finansów popartą dużym doświadczeniem zdobytym m. in. w trakcie realizacji dużych projektów firmowych" - informuje spółka.
Od 2009 r. pełni funkcje na stanowiskach menedżerskich jako menadżer ds. budżetu oraz dyrektor finansowy. Od 2015 r. jest dyrektorem zarządzającym Centrum Usług Wspólnych Polska Press Grupy. Ukończyła kierunek informatyka i ekonometria na Uniwersytecie Łódzkim, na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym.
Na tej samej uczelni kontynuowała poszerzanie wiedzy w ramach studiów podyplomowych z rachunkowości i sprawozdawczości finansowej. "Wielokrotnie udowodniła swoją lojalność wobec firmy, zaangażowanie, jak również partycypacyjny model zarządzania. Jednocześnie angażuje się w działalność społeczną uczestnicząc aktywnie w wolontariacie" - informuje firma.
Spore wyzwania
Wydawnictwo Polska Press ma przed sobą spore wyzwania. W 2022 roku miało 329,3 mln zł przychodów i 23 mln zł straty. Wzrosły wpływy z reklam i usług poligraficznych, a spadły – ze sprzedaży gazet.
Sprzedaż reklam w roku 2022 zapewniła Polska Press 160,3 mln zł, co oznacza wzrost o 6,5 proc. w stosunku do 2021 roku. Przychody ze sprzedaży gazet spadły o 11 proc., do 69,8 mln zł w 2022 roku. Usługi poligraficzne odpowiadały za 61,6 mln zł przychodów (wzrost o 8,3 proc.).
Koszty działalności operacyjnej były wyższe o 9,4 proc. i wyniosły 375,4 mln zł. Na wynagrodzenia przeznaczono 144,6 mln zł, tj. o 9,4 proc. więcej, niż rok wcześniej. Na koniec 2022 roku w wydawnictwie pracowało 1649 osób (spadek o 8 proc. względem końca 2021 roku).
Polska Press zmniejszyła stratę o 25,3 proc. – z 30,8 mln zł w 2021 roku do 23 mln zł w 2022 roku.
Polska Press wydaje 20 dzienników regionalnych. Najwyższą sprzedaż notowała "Gazeta Pomorska" (średnio 14 805 egz.), kolejne były "Dziennik Zachodni" i "Głos Wielkopolski".
Na sprzedaż? Dwóch chętnych
W lutym Orlen potwierdził, że wpłynęły dwie oferty "wykazujące zainteresowanie Polska Press". Chodzi prawdopodobnie o ofertę grupy Wirtualna Polska i drugą – Grupy ZPR, o których informował "Presserwis".
– Trochę za wcześnie mówić, co zrobimy z Polska Press. Prowadzimy analizy wielowymiarowe w sensie ekonomiki i opłacalności biznesu. Po tym czasie będziemy mogli się wypowiedzieć, jakie podejmiemy kroki – mówił Witold Literacki podczas konferencji PKN Orlen, na której omówiono wyniki finansowe za czwarty kwartał 2023 roku.
Orlen kupił w prezencie dla PiS
Przypomnijmy, że Polska Press Grupa została przejęta przez Orlen na początku 2021 roku za kwotę ok. 200 mln zł - co było ewidentnym działaniem politycznym. Wymieniono zarząd na ludzi sprzyjających PiS, a potem redaktorów naczelnych. Po przejęciu gazet i serwisów przez koncern paliwowy z redakcji odeszła też część dziennikarzy. Nie udało się powstrzymać spadków sprzedaży gazet papierowych, a należące do PPG serwisy internetowe nie przyniosły zysków, które mogłyby pokryć straty związane ze spadającymi nakładami gazet.
W tym okresie (ostatni skład) koncernem Polska Press kierował zarząd w składzie: Stanisław Bortkiewicz - prezes, Dorota Kania, Miłosz Szulc i Łukasz Greszta - członkowie zarządu.
(PAR, 08.03.2024)