O odejściu Pacewicza ze stanowiska naczelnego OKO.press  |  Izba Wydawców Prasy z apelem do marszałka Hołowni  |  Totalizator Sportowy unieważnia  |  Cięcia w ośrodku produkcji telewizyjnej TVP  |  Polskie Badania Internetu z zyskiem  |  Oglądalność serialu "Pierwsza miłość" w Polsacie  |  TVP przeniosła produkcję "Jednego z dziesięciu"  |  Pilot WP zawiesił emisję  |  Czwarty sezon serialu Canal+ "The Office PL"  |  Red Carpet Media Group rusza z kanałem  |  Justyna Steczkowska jurorką  |  Orlen nadal nie wybrał  |  Coca-Cola HBC Polska nowym klientem  |  One House ze stałą obsługą  |  Kierownik ds. public affairs w Play  |  EFJ apeluje o nałożenie kar na Słowację  |  Netflix z reklamami ma w tym roku osiągnąć 950 mln dol. przychodów  |  Zaczynają wpływać oferty kupna Telegraph Media Group  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

O odejściu Pacewicza ze stanowiska naczelnego OKO.press  |  Izba Wydawców Prasy z apelem do marszałka Hołowni  |  Totalizator Sportowy unieważnia  |  Cięcia w ośrodku produkcji telewizyjnej TVP  |  Polskie Badania Internetu z zyskiem  |  Oglądalność serialu "Pierwsza miłość" w Polsacie  |  TVP przeniosła produkcję "Jednego z dziesięciu"  |  Pilot WP zawiesił emisję  |  Czwarty sezon serialu Canal+ "The Office PL"  |  Red Carpet Media Group rusza z kanałem  |  Justyna Steczkowska jurorką  |  Orlen nadal nie wybrał  |  Coca-Cola HBC Polska nowym klientem  |  One House ze stałą obsługą  |  Kierownik ds. public affairs w Play  |  EFJ apeluje o nałożenie kar na Słowację  |  Netflix z reklamami ma w tym roku osiągnąć 950 mln dol. przychodów  |  Zaczynają wpływać oferty kupna Telegraph Media Group  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

O odejściu Pacewicza ze stanowiska naczelnego OKO.press  |  Izba Wydawców Prasy z apelem do marszałka Hołowni  |  Totalizator Sportowy unieważnia  |  Cięcia w ośrodku produkcji telewizyjnej TVP  |  Polskie Badania Internetu z zyskiem  |  Oglądalność serialu "Pierwsza miłość" w Polsacie  |  TVP przeniosła produkcję "Jednego z dziesięciu"  |  Pilot WP zawiesił emisję  |  Czwarty sezon serialu Canal+ "The Office PL"  |  Red Carpet Media Group rusza z kanałem  |  Justyna Steczkowska jurorką  |  Orlen nadal nie wybrał  |  Coca-Cola HBC Polska nowym klientem  |  One House ze stałą obsługą  |  Kierownik ds. public affairs w Play  |  EFJ apeluje o nałożenie kar na Słowację  |  Netflix z reklamami ma w tym roku osiągnąć 950 mln dol. przychodów  |  Zaczynają wpływać oferty kupna Telegraph Media Group  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 34 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Październik 16, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Reklam wyborczych więcej, ale lokalni wydawcy i tak czekają na wiosenne wybory samorządowe

Wybory zawsze były dla lokalnych mediów czasem reklamowych żniw (graf: PAR)

Kampanie wyborcze zawsze były reklamowymi żniwami dla mediów lokalnych. Kandydaci do parlamentu na ogół chętnie promują się bowiem w lokalnych tygodnikach i portalach, które zwykle są bliżej mieszkańców ich okręgów wyborczych niż media centralne czy regionalne.

Wyborcza miłość kandydatów do lokalnych mediów jest jednak wybiórcza. Jedni wydawcy w czasie ostatniej kampanii odnotowali wzrost – niektórzy nawet o 25 proc. w stosunku do ostatnich wyborów – inni nie zauważyli większej różnicy lub wręcz odczuli spadek liczby wyborczych ogłoszeń.

"Wyraźnie dominował PiS"

– Nie podsumowywałem jeszcze tego okresu, ale nawet biorąc pod uwagę powierzchnię, takich reklam było więcej – przyznaje Jerzy Jurecki, wydawca "Tygodnika Podhalańskiego".

Czytaj też: Exit poll w trzech stacjach. TVP Info w ciszy kadziło rządowi i promowało "Reset"

Zaznacza, że w przypadku wyborów parlamentarnych "TP" zwykle nie miał zbyt wielu ogłoszeń. – Nasze żniwa zaczynają się przed wyborami samorządowymi. Wtedy lokalni kandydaci rzeczywiście chcą się pokazywać na naszych łamach – dodaje Jurecki.

Piotr Piotrowicz, wydawca "Gazety Jarocińskiej", mówi o zauważalnym wzroście. – Reklam wyborczych mamy więcej. Wśród zleceniodawców wyraźnie dominował PiS. I to dotyczy zarówno wydania papierowego, jak i internetu.

Piotrowicz uważa, że politycy i ich sztaby wyraźnie dorośli do działań w internecie. Widać to było po ofensywie PiS na YouTube, przez którą ledwie przebijały się spoty innych partii. Najmniej aktywni, jego zdaniem, byli Bezpartyjni Samorządowcy.

Na Bezpartyjnych Samorządowców zwraca też uwagę Andrzej Andrysiak, redaktor naczelny "Gazety Radomszczańskiej". Ale kwituje krótko: – To nie partia, nie ma pieniędzy, a za własne kampanii robić nie będą.

Biuletyny samorządowe konkurencją

Andrysiak też widzi wzrost liczby ogłoszeń wyborczych w swojej gazecie: – Jest ich więcej, niż przy poprzednich wyborach. Sporo pełnokolumnowych.

Czytaj też: Film braci Sekielskich "Korzenie zła" ma już ponad 1,7 mln wyświetleń na YouTube

Całokolumnowe ogłoszenia pojawiają się też w biuletynach samorządowych, które w ten sposób konkurują na rynku z lokalnymi mediami. Widać to choćby po ostatnich wydaniach "Mojej Świdnicy" czy "Kuriera Miejskiego" z Sosnowca, które drukują reklamy wszystkich opcji politycznych, jakie zdecydowały się zapłacić.

Z kolei Marek Olejnik z Biura Reklamy Gazet Lokalnych nie widzi w tym roku szczególnego wzrostu liczby reklam wyborczych. Powód jest prosty. Lokalni asystenci kandydatów odpowiedzialni za reklamę zamiast do BRGL, wolą dzwonić bezpośrednio do redakcyjnych biur ogłoszeń z nadzieją na wynegocjowanie korzystniejszych cen i warunków.

Lokalni wydawcy liczą zyski

Taką szansę mieli m.in. w "Gazecie Olsztyńskiej" (WM), która za wykupiony na okładce baner dawała kandydatom w bonusie miejsce na czołówce i rozmowę w wydaniu. Co prawda na pierwszy ogień poszli kandydaci najbardziej zasobnego PiS, ale z tej formy promocji skorzystali też przedstawiciele innych partii.

Jerzy Jurecki i Piotr Piotrowicz zastrzegają, że wyborczego ogłoszenia na okładce nie opublikowaliby. Andrzej Andrysiak obsztorcował nawet lokalnego kandydata, który zamieścił w mediach społecznościowych zdjęcie z "Radomszczańską" w ręku.

Choć kampania wyborcza była intensywniejsza niż przed czterema laty, lokalni wydawcy zyski z niej dopiero będą liczyć. Część tytułów, poza typowymi ogłoszeniami kandydatów, dostawała też przed startem samej kampanii i w jej trakcie ogłoszenia zlecane przez ministerstwa, a w trakcie kampanii również ogłoszenia referendalne. Te nie są finansowane z puli komitetów wyborczych i podlegają innemu rozliczeniu.

Czytaj też: Twaróg: Naprawa TVP to nie tylko kwestia kadrowa. Zróbcie to lepiej niż poprzednio

(PAR, 16.10.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.