Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Gremi Media ze stratą w pierwszym kwartale  |  TBWA wraca na polski rynek  |  Czerwcowy cennik TVP  |  Oglądalność "Kuchennych rewolucji" Magdy Gessler w TVN  |  Ruszą kanały Polsat Sport Extra  |  Wyniki finansowe Astro bez "Familiady"  |  "Dzień dobry wakacje" i "Na Wspólnej" w TVN  |  Grupa Kino Polska wypracowała 19 mln zł zysku netto  |  Doradztwo Mediowe Agory  |  Red Carpet Media Group ze wzrostem  |  W radiu RDC rusza nowa audycja  |  Publicis: inwestycje reklamowe w segmencie wideo wzrosły  |  Międzynarodowa kampania AI dla G2A.COM  |  Rusza 3. edycja Warsaw Creative Slam  |  Crivit prezentuje  |  Molecular Creative  |  Warner Bros. Discovery wykupi połowę udziałów BT i przejmie w całości TNT Sports  |  Fuzja Charter z Cox Communications stworzy największego operatora telewizji w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: REKLAMA

Dodano: Sierpień 30, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Grupa Nowy Ład przestrzega przed platformami społecznościowymi w akcji dla Panoptykonu

Akcji towarzyszy strona Vlop.me, na której znajdują się informacje dotyczące ryzyka korzystania z aplikacji (fot. materiały prasowe)

Od poniedziałku 28 sierpnia po ulicach Warszawy krąży ciężarówka, na której emitowany jest spot reklamujący nową platformę społecznościową Vlop!. W rzeczywistości aplikacja nie istnieje, a akcję wymyśliła Grupa Nowy Ład dla Fundacji Panoptykon, walczącej o nałożenie ograniczeń na największe platformy internetowe.

Vlop! to określenie używane oficjalnie przez Unię Europejską w kontekście największych platform internetowych i oznacza "Very Large Online Platforms". Jako główny punkt kampanii Nowy Ład przygotował identyfikację graficzną (odpowiedzialny za nią był Damian Ziółkowski, art director i partner z We3studio) i spot reklamowy "nowej, rewolucyjnej platformy", który emitowany jest na ekranach LED krążącej po stolicy ciężarówki. Hasła wykorzystywane w spocie brzmią: "Z nami nigdy nie zaśniesz", "Będziesz chcieć więcej i więcej" czy "Patostreamy bez cenzury". Mają one w przewrotny sposób pokazać, że algorytmy istniejących już aplikacji typu Facebook czy TikTok nastawione są na wykorzystywanie danych o użytkownikach i maksymalizację czasu spędzanego przy ekranie.

Akcja “Lepszy newsfeed jest możliwy” wpisuje się w działania Unii Europejskiej. Do 25 sierpnia na mocy nowego unijnego prawa, tj. Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act, w skrócie DSA), wielkie platformy internetowe takie jak Facebook czy TikTok musiały wdrożyć zmiany, które mają umożliwić użytkownikom korzystanie z lepszych feedów.

Nośnikiem działań jest ciężarówka Ledtruck, przypominająca tę z pierwszego sezonu serialu Black Mirror - po raz pierwszy w Polsce została wykorzystana w ramach akcji społecznej. Ciężarówka nie emituje komunikatów dźwiękowych. W ramach akcji przygotowano też stronę fikcyjnej aplikacji: Vlop.me, na której tłumaczone są zagrożenia związane z działaniem algorytmów największych platform.

(KAP, 30.08.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.