Grupa Nowy Ład przestrzega przed platformami społecznościowymi w akcji dla Panoptykonu
Akcji towarzyszy strona Vlop.me, na której znajdują się informacje dotyczące ryzyka korzystania z aplikacji (fot. materiały prasowe)
Od poniedziałku 28 sierpnia po ulicach Warszawy krąży ciężarówka, na której emitowany jest spot reklamujący nową platformę społecznościową Vlop!. W rzeczywistości aplikacja nie istnieje, a akcję wymyśliła Grupa Nowy Ład dla Fundacji Panoptykon, walczącej o nałożenie ograniczeń na największe platformy internetowe.
Vlop! to określenie używane oficjalnie przez Unię Europejską w kontekście największych platform internetowych i oznacza "Very Large Online Platforms". Jako główny punkt kampanii Nowy Ład przygotował identyfikację graficzną (odpowiedzialny za nią był Damian Ziółkowski, art director i partner z We3studio) i spot reklamowy "nowej, rewolucyjnej platformy", który emitowany jest na ekranach LED krążącej po stolicy ciężarówki. Hasła wykorzystywane w spocie brzmią: "Z nami nigdy nie zaśniesz", "Będziesz chcieć więcej i więcej" czy "Patostreamy bez cenzury". Mają one w przewrotny sposób pokazać, że algorytmy istniejących już aplikacji typu Facebook czy TikTok nastawione są na wykorzystywanie danych o użytkownikach i maksymalizację czasu spędzanego przy ekranie.
Akcja “Lepszy newsfeed jest możliwy” wpisuje się w działania Unii Europejskiej. Do 25 sierpnia na mocy nowego unijnego prawa, tj. Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act, w skrócie DSA), wielkie platformy internetowe takie jak Facebook czy TikTok musiały wdrożyć zmiany, które mają umożliwić użytkownikom korzystanie z lepszych feedów.
Nośnikiem działań jest ciężarówka Ledtruck, przypominająca tę z pierwszego sezonu serialu Black Mirror - po raz pierwszy w Polsce została wykorzystana w ramach akcji społecznej. Ciężarówka nie emituje komunikatów dźwiękowych. W ramach akcji przygotowano też stronę fikcyjnej aplikacji: Vlop.me, na której tłumaczone są zagrożenia związane z działaniem algorytmów największych platform.
(KAP, 30.08.2023)