Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 15, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polska Agencja Prasowa planuje zakończenie 2023 roku ze stratą 827 tys. zł

Przychody PAP – kierowanej przez Wojciecha Surmacza – rok do roku wzrosły o 6,4 proc. (fot. Paweł Wodzyński/East News)

Polska Agencja Prasowa w 2022 roku uzyskała 60,2 mln zł przychodów i 162 tys. zł zysku netto – wynika ze sprawozdania opublikowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Na 2023 rok PAP zaplanowała 827 tys. zł straty.

W porównaniu z 2021 rokiem przychody PAP ze sprzedanych produktów wzrosły o 6,4 proc. Przy uwzględnieniu zmiany stanu produktów (zmniejszenie o 993 tys. zł) przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi wyniosły 59,2 mln zł, co oznacza wzrost o 8 proc.

Czytaj też: Członkowie rady programowej TVP ze skargą do KRRiT na "Wiadomości" z aktorem amatorem

PAP z działalności misyjnej miała 10,2 mln zł przychodów (o 5,4 proc. więcej), a z pozamisyjnej – 50 mln zł (o 6,7 proc. więcej).

  • Najwięcej przychodów – 15,8 mln zł – pochodziło z serwisów ogólnoinformacyjnych (wzrost o 8,4 proc.),
  • serwisy ekonomiczne odpowiadały za 8,2 mln zł przychodów (wzrost o 4,7 proc.),
  • produkty foto przyniosły 6,9 mln zł (wzrost o 13,9 proc.),
  • obsługa medialna – 6,1 mln zł (wzrost o 10,8 proc.),
  • dystrybucja informacji – 5,7 mln zł (wzrost o 17,9 proc.),
  • usługi Centrum Prasowego PAP dały 2,5 mln zł (wzrost o 54,4 proc.),
  • a serwisy i pakiety tematyczne – 2,2 mln zł (wzrost o 10,1 proc.).

W 2022 roku PAP zawarła 11 umów sponsoringu na 475 tys. zł oraz pozyskała 47 partnerów do debat cyklów eksperckich na łącznie 525 tys. zł.

Koszty działalności PAP były wyższe o 10,6 proc. i wyniosły 81,4 mln zł. Ponad połowę – 44,3 mln zł – pochłonęły wynagrodzenia (wzrost o 9,5 proc.).

Czytaj też: Ingerencje w teksty i komisarze polityczni - HFHR przedstawiła raport o Polska Press

Na koniec 2022 roku PAP miała 386 pracowników (spadek o 0,8 proc.), w tym 273 dziennikarzy (spadek o 1,8 proc.). Średnie wynagrodzenie w agencji wynosiło 8099 zł brutto (wzrost o 8,9 proc.), a dziennikarzy – 8206 zł (wzrost o 9,7 proc.).

Dodatkowo PAP uzyskała 27 mln zł pozostałych przychodów operacyjnych (w tym 18,7 mln zł z dotacji), co oznacza wzrost o 39,4 proc. względem 2021 roku.

Zysk netto PAP spadł o 77,1 proc. – z 707 tys. zł w 2021 roku do 162 tys. zł w 2022 roku. Wskaźnik EBITDA w 2022 roku wyniósł 4,4 mln zł.

PAP liczy, że w 2023 roku zwiększy przychody o 10,4 proc., do 66,5 mln zł przychodów. Koszty działalności operacyjnej mają wzrosnąć o 17,1 proc., do 95,3 mln zł. PAP zakłada, że zakończy ten rok z 827 tys. zł straty.

Czytaj też: Z powodu awarii kodowania multipleksu TVN 24 był dostępny za darmo drogą naziemną

Prezesem Polskiej Agencji Prasowej od stycznia 2018 roku jest Wojciech Surmacz, który w czerwcu 2023 roku został wybrany na kolejną kadencję.

O PAP pod rządami Surmacza i samym Surmaczu kilka razy było głośno w kontekście maili Michała Dworczyka ujawnionych przez serwis Poufna rozmowa. Jak w październiku 2021 roku, kiedy wyszło na jaw, że "premier Mateusz Morawiecki prosił szefa PAP o znalezienie »sprytnego dziennikarza«, który przeprowadzi wywiad z tezą z prezydentem Andrzejem Dudą". W odpowiedzi na prośbę premiera Wojciech Surmacz napisał: "Działamy. Pytania są już gotowe, pójdą do Błażeja Spychalskiego (rzecznik prasowy prezydenta RP – przyp. red.), a ja je właśnie wysyłam do Mariusza Chłopika (doradca premiera – przyp. red.)".

Czytaj też: Coraz więcej Anny Popek w TVP. Wraca do "W kontrze" w TVP Info i zastąpi Jakimowicza

(KOZ, 15.07.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.