Maciej Świrski chce, żeby KRRiT przyznawała prywatnym telewizjom lokalnym granty
Maciej Świrski przyznał, że misja publiczna może być realizowana także przez prywatnych nadawców lokalnych (fot. Wojciech Olkuśnik/East News)
Przewodniczący KRRiT Maciej Świrski chce, żeby prywatne telewizje lokalne były dotowane z budżetu państwa, ale wyłącznie w formie grantów. Miałby je przyznawać powołany przez Krajową Radę zespół.
Podczas spotkania eksperckiego, zorganizowanego w Senacie przez skupiającą nadawców Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej, Maciej Świrski mówił, że misja publiczna może być realizowana nie tylko przez media publiczne, ale też przez prywatnych nadawców lokalnych. Dodał, że w KRRiT trwają prace nad zmianą modelu finansowania mediów publicznych. Nie chciał jednak mówić o jego szczegółach. W nowej formule finansowania mógłby znaleźć się fundusz dla mediów lokalnych. Funkcjonowałby tylko w formie grantów. Według przewodniczącego KRRiT to jedyna możliwa forma bez oskarżenia o nieuprawnioną pomoc publiczną. - Ciało, które by te granty przyznawało to, mogę sobie wyobrazić, byłoby jakieś ciało przy KRRiT z czynnikiem społecznym - stwierdził.
Wyniki analiz KRRiT, związanych z nowym modelem finansowania mediów publicznych, mogą zostać przedstawione pod koniec października. Wtedy mają być poddane publicznej dyskusji.
Świrski dodał, że szansą dla lokalnych nadawców może też być technologia DAI, czyli dynamiczna podmiana reklam w kanałach telewizyjnych. - Część przychodów z tych reklam powinna iść na rzecz telewizji lokalnych, a nie tylko operatora kablowego, który tym operuje. To jeszcze jest do ustalenia - powiedział przewodniczący KRRiT.
Według Macieja Świrskiego mediom lokalnym pomogłoby też zniesienie art. 212 kodeksu karnego, który dotyczy karania za zniesławienie, i odebranie samorządom możliwości prowadzenia działalności medialnej.
Panel, w którym wziął udział m.in. przewodniczący KRRiT, był częścią akcji "Ratujmy telewizje lokalne". Za akcją stoją m.in. Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, Stowarzyszenie Polskie Telewizje Lokalne i Regionalne oraz PIKSEL - Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji.
Według organizatorów akcji potrzebna jest nowelizacja ustawy medialnej, która zapewni telewizjom lokalnym dalsze funkcjonowanie. Mają one bowiem ograniczony dostęp do rynku reklam, a wiele z nich działa na granicy opłacalności.
Z trzeciej fali badania telewizji lokalnych, prowadzonego przez Krajowy Instytut Mediów (pomiar od 5 sierpnia 2022 do 28 lutego 2023), wynika, że liczba osób w wieku 15 i więcej lat, które oglądały przynajmniej jedną stację telewizji lokalnej, to 5,2 mln, a całkowity zasięg oglądalności telewizji lokalnych wyniósł 7,8 mln.
(MNIE, 06.07.2023)