Dział: INTERNET

Dodano: Maj 23, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wirtualna Polska w I kwartale z mniejszym zyskiem. Przychody wzrosły o prawie 46 proc.

Przychody spółki - kierowanej przez Jacka Świderskiego - w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku wzrosły o 45,6 proc. (fot. materiały prasowe)

Wirtualna Polska Holding SA w pierwszym kwartale 2023 roku wypracowała 16,3 mln zł zysku netto przy 310,5 mln zł przychodów ze sprzedaży.

Przychody spółki w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku wzrosły o 45,6 proc. Przychody gotówkowe wyniosły 305,6 mln zł, co oznacza wzrost o 46,8 proc. względem ubiegłego roku.

Segment reklamy i subskrypcji przyniósł Wirtualnej Polsce 163,2 mln zł przychodów (wzrost o 24,2 proc.), z czego 158,3 mln zł stanowiły przychody gotówkowe (wzrost o 25,2 proc.). Jak podano w sprawozdaniu, wpływy gotówkowe wzrosły "głównie dzięki większym przychodom z subskrypcji, a także uwzględnieniu wyników spółek Grupy Audioteka, Benchmark, Mediapop od IV kwartału 2022 r.".

Skorygowana EBITDA segmentu reklama i subskrypcje zmniejszyła się o 1,1 proc. (do 59,9 mln zł), czego przyczyną były "negatywne czynniki makroekonomiczne wywierające presję na rentowność wysokomarżowego biznesu reklamowego". Spadek marży EBITDA segmentu był związany głównie z konsolidacją spółki Audioteka, której "model biznesowy charakteryzuje się niższą rentownością w porównaniu do biznesu reklamowego".

W segmencie turystyka przychody wzrosły o 161,8 proc. (do 92,5 mln zł), co "było związane z bardzo silnym wzrostem przychodów spółki Wakacje.pl, oraz konsolidacją przychodów Grupy Szallas od listopada". Skorygowana EBITDA segmentu wynosiła 10 mln zł (wzrost o 64,7 proc.).

Natomiast segment finanse konsumenckie uzyskał 49,1 mln zł przychodów (wzrost o 52,9 proc.). Skorygowana EBITDA była wyższa o 10,3 proc. i wynosiła 6,2 mln zł.

"W pierwszym kwartale wyniki bardzo mocno napędzał segment turystyczny, którego wzrosty rok do roku przekroczyły 160 procent. Ale cały holding wyraźnie rośnie dzięki ostatnim akwizycjom. To one pozwalają nam na dywersyfikację przychodów, skuteczne wykorzystywanie możliwości rynku e-commerce, ale też rozwój modelu subskrypcyjnego oraz produktów reklamowych" - skomentował w komunikacie Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.

Skorygowana EBITDA spółki była wyższa o 5 proc. i wyniosła 76 mln zł. Zysk netto zmniejszył się jednak o 63,8 proc. - z 45,1 mln zł do 16,3 mln zł.

"Kontrybucja nowoprzejętych spółek do EBITDA w I kw. 2023 r. była pod wpływem modelu biznesowego Grupy Szallas, charakteryzującego się wysoką sezonowością, z najwyższym wynikiem EBITDA rozpoznawanym w III kwartale" - czytamy w sprawozdaniu. "Przejęcie spółek w 2022 r. i ujęcie ich wyników po raz pierwszy wiązało się z wyższymi kosztami odsetek i prowizji oraz uwzględnieniem dodatkowej amortyzacji, w tym amortyzacji zidentyfikowanych aktywów niematerialnych w ramach alokacji ceny nabycia (PPA)" - podano.

(KOZ, 23.05.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.