TVP, Polsat i TVN nie rezygnują z rozrywki w czasie powodzi  |  Główne telewizje prawie bez map i infografik  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  Radiowa Dwójka wprowadziła zmiany  |  Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

TVP, Polsat i TVN nie rezygnują z rozrywki w czasie powodzi  |  Główne telewizje prawie bez map i infografik  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  Radiowa Dwójka wprowadziła zmiany  |  Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

TVP, Polsat i TVN nie rezygnują z rozrywki w czasie powodzi  |  Główne telewizje prawie bez map i infografik  |  Domino’s Pizza planuje przetarg  |  Radiowa Dwójka wprowadziła zmiany  |  Wydawca "Gazety Finansowej" z mniejszym zyskiem  |  TVN liderem w grupach komercyjnych  |  Orkiestra Polskiego Radia ma nowego dyrektora  |  "Unboxing – Wielkie Otwarcie" od października w TVN  |  Archiwum Polskiego Radia  |  Grupa Infor rozstała się z dyrektorem  |  "MasterChef" z liczniejszą widownią  |  Archiwum PAP po akcji  |  Talk-show "Mówię Wam" w TVN  |  Arena Media agencją mediową  |  Euvic Media przeprowadzi kampanię  |  EssenceMediacom  |  Orange Polska ruszył z przetargiem  |  "Daily Mail" i "The Sun" zwalniają  |  "The New York Times" po pół wieku znów otwiera redakcję w Wietnamie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  |  Od początku września w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Parafianowicz, sylwetka Piętki, czy Mróz pisze sam? Polecamy!  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Maj 18, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVP na minusie w 2022 roku. Spółka zanotowała 50 mln zł straty

W 2022 roku przychody TVP w porównaniu z 2021 rokiem wzrosły o 9,5 proc. (fot. Piotr Molecki/East News)

W 2022 roku Telewizja Polska zanotowała 50,7 mln zł straty przy 3,563 mld zł przychodów - wynika z danych finansowych spółki, do których dotarł "Presserwis". Po raz ostatni telewizja publiczna była na minusie w 2016 roku, kiedy nie dostawała jeszcze rekompensaty z tytułu utraconych wpływów abonamentowych.

W 2022 roku przychody TVP (łącznie z tzw. wielkościami zrównanymi z przychodami) w porównaniu z 2021 rokiem wzrosły o 9,5 proc., co oznacza, że były wyższe o 308,6 mln zł. Pozostałe przychody operacyjne zmalały o 16,8 proc., do 92,3 mln zł.

Czytaj też: Piotr Jacoń znów zabrał głos ws. Daukszewicza: "Z panem Krzysztofem jestem po rozmowie".

Koszty działalności operacyjnej TVP były wyższe o 5 proc. i wyniosły 3,280 mld zł. Usługi obce pochłonęły 1,017 mld zł (wzrost o 18,8 proc.). Na wynagrodzenia przeznaczono 644,2 mln zł, czyli o 8,8 proc. więcej, niż rok wcześniej. Pozostałe koszty operacyjne urosły o 27,9 proc. - do 248,6 mln zł, z czego 225,4 mln zł stanowiła aktualizacja wartości aktywów niefinansowych (wzrost o 30,5 proc.).

Czytaj też: Krzysztof Ibisz, Maciej Rock i Doda wśród prowadzących Polsat SuperHit Festiwal 2023

TVP w 2022 roku zanotowała 126,9 mln zł zysku z działalności operacyjnej, wobec 47,2 mln zł w 2021 roku. Jednocześnie spółka poniosła 243,3 mln zł kosztów finansowych (36,5 mln zł rok wcześniej), z czego 203,7 mln zł zł stanowiła strata z tytułu rozchodu aktywów finansowych (wzrost z 17,5 mln zł w 2021 roku), a 30,5 mln zł odsetki (wzrost z 9,9 mln zł).

W konsekwencji spółka zakończyła ubiegły rok na minusie, notując 50,7 mln zł straty, podczas gdy w 2021 roku wypracowała 3,9 mln zł zysku netto. Początkowo planowano na 2022 r. 190 mln zł straty.

Jak informowaliśmy wcześniej, wpływy abonamentowe TVP w 2022 roku wyniosły 2,082 mld zł i były o 2 proc. wyższe niż w 2021 roku. Reklama i sponsoring przyniosły spółce 844,7 mln zł - to z kolei podobny wynik jak rok wcześniej.

Krzysztof Luft, członek rady programowej TVP, były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jest zdziwiony wynikami TVP: - To byłaby informacja zdumiewająca, jeśli przy tak ogromnym finansowaniu dla TVP ze środków publicznych, z budżetu i z abonamentu, odnotowana została strata - mówi "Presserwisowi".

I dodaje: - Owszem, Telewizji Polskiej zdarzały się straty, ale wtedy, gdy finansowanie ze środków publicznych stanowiły tylko środki z abonamentu na poziomie nieprzekraczającym 350 mln zł. Jednak teraz mówimy o finansowaniu ze środków publicznych na poziomie około 2,5 mld zł. W tej sytuacji informacja o stracie aż zapiera dech.

TVP poprzednim razem zanotowała stratę w 2016 roku (176,4 mln zł). W 2017 roku spółka dostała 800 mln zł pożyczki ze Skarbu Państwa, a od przełomu 2017 roku i 2018 roku telewizja, tak jak i publiczne radio, otrzymuje rekompensatę z tytułu utraconych wpływów abonamentowych. 

W 2017 roku TVP zanotowała 564 tys. zł zysku netto, w 2018 roku - 3,5 mln zł, w 2019 roku - 89 mln zł, a w 2020 roku - 198 mln zł.

Do początku września 2022 roku prezesem TVP był Jacek Kurski, którego zastąpił na tym stanowisku Mateusz Matyszkowicz.

(KOZ, 18.05.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.