Dział: REKLAMA

Dodano: Maj 11, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Ludzie 50+ tylko w co dziesiątej reklamie w telewizji. To wbrew trendom w demografii i komunikacji

Poza rekordowym rokiem 2020 odsetek osób z pokolenia silver w reklamie pozostaje na względnie stałym poziomie (fot. Pexels.com)

Ludzie po 50. roku życia występują tylko w co dziesiątej reklamie telewizyjnej. W bloku reklamowym niezmiennie królują dorośli przed pięćdziesiątką – wynika z nowej fali badania "Pokolenie silver w reklamach", przeprowadzonego przez biuro reklamy Telewizji Polskiej.

Najczęściej marketerzy korzystają z wizerunku dorosłej kobiety (18-49 lat). Występują one w 71 proc. reklam telewizyjnych. Nieco rzadziej w reklamie pojawia się dorosły mężczyzna (18-49), który jest w 64 proc. Dziecko i młodzież obecni są w co trzecim spocie (32 proc.).

Jak zauważa biuro reklamy TVP, poza rekordowym rokiem 2020 (21 proc.) odsetek osób z pokolenia silver w reklamie pozostaje na względnie stałym poziomie. Trzeci rok z rzędu rośnie natomiast odsetek reklam, w których występują dzieci (62 proc. w 2021 roku, 65 proc. w 2022 roku i 67 proc. w 2023 roku).

W 38 proc. reklam osoby w wieku 50+ pokazywane są w sposób stereotypowy. Najczęściej w roli babci lub dziadka (20 proc. filmów reklamowych) lub w kontekście zdrowotnym (18 proc.).

Press

"Wynik tegorocznego badania pokazuje, że w obliczu spowolnienia gospodarczego marketerzy nie ryzykują zmiany starych przyzwyczajeń. Nadal zasadnicza większość reklamodawców unika wizerunku osoby starszej w reklamie, wbrew trendom demograficznym. Mimo że w Polsce żyje prawie 15 milionów osób w wieku 50+, to te 38 proc. populacji przekłada się na zaledwie 10 proc. aktorów w reklamach" - skomentował w komunikacie Wojciech Kowalczyk, zastępca dyrektora biura reklamy TVP i autor badania.

I dodał: "A szkoda, bo nie tylko trendy demograficzne, ale też zmiany w globalnej komunikacji są jednoznaczne. Obserwując chociażby tegoroczny finał pucharu SuperBowl, widzieliśmy wysyp reklam, które chętnie korzystały z dojrzałych aktorów" - dodał.

W siódmej fali badania przebadano 5,7 tys. reklam telewizyjnych nadawanych w okresie 1 stycznia - 31 marca 2023 roku.

(KOZ, 11.05.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.