Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Maj 04, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVP z wyższymi wpływami abonamentowymi w 2022 roku. Dziwi się, że ludzie nie płacą

TVP wskazała, że w 2022 roku 78 proc. gospodarstw domowych w Polsce "uchylało się od rejestracji odbiornika rtv, bądź zarejestrowało się, ale nie uiszcza abonamentu lub uiszcza go nieterminowo" (fot. Jakub Kamiński/East News)

W 2022 roku wpływy abonamentowe Telewizji Polskiej wyniosły 2,082 mld zł i były o 2 proc. wyższe niż w 2021 roku. Reklama i sponsoring przyniosła spółce 844,7 mln zł – to z kolei podobny wynik jak rok wcześniej.

"Obecnie funkcjonujący system abonamentowy zapewnia zwiększone wpływy Spółce, poprzez rekompensaty, które pozwalają na realizację misji publicznej jedynie w perspektywie jednego roku, a finansowanie na dalsze lata pozostaje nieprzewidywalne. Z tego powodu w debacie publicznej wciąż podnosi się potrzebę reformy, która ustanowiłaby w pełni stabilny mechanizm finansowania" – napisano w sprawozdaniu abonamentowym TVP.

Czytaj też: Samuel Pereira został zastępcą dyrektora TAI. Marcin Tulicki wiceszefem "Wiadomości"

Przychody z abonamentu dały TVP 295,8 mln zł, a 1,786 mld zł stanowiły papiery wartościowe otrzymane w ramach rekompensaty z tytułu utraconych wpływów z opłat abonamentowych.

Press

Przychody abonamentowe TVP rok do roku wzrosły o 40 mln zł (fot. materiały prasowe)

TVP podała, że w 2022 roku średnie dyskonto przy sprzedaży papierów wartościowych wyniosło 10,3 proc., przy czym dyskonto obligacji o najbardziej odległym terminie zapadalności sięgało nawet ok. 30 proc. ich wartości nominalnej. Do 9 września 2022 roku spółka sprzedała wszystkie przydzielone obligacje, uzyskując łącznie 1,602 mld zł.

"Oznacza to ubytek 184,5 mln zł w relacji do nominalnej wartości uzyskanej rekompensaty. Dla porównania, w 2021 roku ubytek wyniósł 17,4 mln zł" – wskazała telewizja i dodała, że w rezultacie w 2022 roku wpływy abonamentowe dla TVP wyniosły 1,897 mld zł.

Czytaj też: Widzom najbardziej brakowałoby TVN i Polsatu, najwięcej usunęłoby TV Trwam i TVP Info

TVP wskazała, że w 2022 roku 78 proc. gospodarstw domowych w Polsce "uchylało się od rejestracji odbiornika rtv, bądź zarejestrowało się, ale nie uiszcza abonamentu lub uiszcza go nieterminowo". "Niezmiennie jest to ewenement w skali europejskiej" – skomentowano w sprawozdaniu.

Udział wpływów abonamentowych (w tym rekompensaty) w przychodach ogółem TVP spadł z 62 proc. w 2021 roku do 60 proc. w 2022 roku. Dla porównania jeszcze w 2015 czy 2016 roku sięgał on raptem 25 proc.

Przychody TVP z reklamy i sponsoringu w 2022 roku wyniosły 844,7 mln zł, podczas gdy w 2021 roku odpowiadały za 844,1 mln zł wpływów spółki z tego tytułu. 

"Mimo iż wartość całego rynku reklamy telewizyjnej rok do roku spadła, TVP S.A. udało się zachować poziom przychodów z 2021 roku" – skomentowała spółka. I przyznała: "W perspektywie najbliższych lat należy spodziewać się dalszych, systematycznych spadków udziału reklamy telewizyjnej w rynku, okresowo spowalnianych np. przez transmisje dużych wydarzeń sportowych".

Kanały Telewizji Polskiej w 2022 roku miały łącznie 27,79 proc. udziału w tynku w grupie ogólnej, podczas gdy w 2021 roku – 28,27 proc. (dane Nielsen Media).

Czytaj też: Trudna sztuka peanu. Władza zawsze lubiła mieć posłusznych dziennikarzy

(KOZ, 04.05.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.