Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 27, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Nowa strategia Agory: minimum 200 mln zł zysku EBITDA w 2026 roku

Bartosz Hojka deklaruje, że Grupa Agora nie przewiduje akwizycji. - Akwizycje mogą się wydarzyć okazjonalnie, zwłaszcza że jesteśmy w trakcie projektu zmiany struktury organizacyjnej grupy - mówi prezes Agory (fot. materiały prasowe)

Grupa Agora w 2026 roku planuje osiągnięcie minimum 200 mln zł zysku EBITDA. W ciągu pięciu lat Grupa Eurozet ma zostać liderem rynku radiowego w Polsce.

Agora w środę podczas spotkania z dziennikarzami i analitykami przedstawiła kierunki strategiczne grupy na lata 2023-2026. - Planujemy naszą przyszłość w czasach ogromnej niepewności, dlatego trudno w perspektywie wieloletniej mówić w kategoriach konkretnych liczb - przyznał prezes spółki Bartosz Hojka.

- W 2026 roku chcielibyśmy być trzecią największą grupą mediową w Polsce. Mamy dobry punkt wyjściowy do realizacji tego celu, ponieważ dzisiaj, po połączeniu z Eurozetem, jesteśmy numerem cztery, po największych nadawcach telewizyjnych - mówi "Presserwisowi" Bartosz Hojka. - Mamy aspirację, by wskoczyć na podium, zwiększając zasięg tych mediów, które już dzisiaj są obecne w naszym portfelu - dodaje prezes Agory.

Agora zaprezentowała dane badania crossmediowego dla internetu, radia i telewizji z Mediapanelu. Wynika z nich, że grupa w pierwszym kwartale 2023 roku miała 11,6 mln użytkowników dziennie przy 35,4 proc. zasięgu.

Przed nią były:

  • Grupa Polsat-Interia (19,5 mln użytkowników; 59,2 proc. zasięgu),
  • Grupa TVN (18 mln użytkowników; 54,6 proc. zasięgu)
  • Telewizja Polska (15,3 mln użytkowników; 46,6 proc. zasięgu).

Oprócz rozwoju mediowych biznesów i ich zasięgu wśród odbiorców w Polsce zarząd Agory zamierza postawić na utrzymanie i wzmacnianie autonomii operacyjnej poszczególnych biznesów. Spółka chce także ujednolicić zasady zarządzania w ramach Grupy Agora. Planowane jest stworzenie jednolitej, macierzowej struktury zarządczej w grupie dla takich obszarów, jak działy backoffice – HR, finanse czy technologia. Ponadto Agora chce skoncentrować się się na realizacji synergii przychodowych dzięki ujednoliceniu struktury zarządczej.

Bartosz Hojka deklaruje, że Grupa Agora nie przewiduje akwizycji. - Akwizycje mogą się wydarzyć okazjonalnie, zwłaszcza że jesteśmy w trakcie projektu zmiany struktury organizacyjnej grupy. Chcemy wydzielić z Agory SA do spółek zależnych jej główne biznesy i otworzyć się na różne nowe możliwości kapitałowe, pozyskanie partnerów i inwestorów. To z kolei może spowodować, że będziemy bardziej otwarci na akwizycje. Na dzisiaj nie mamy ich na stole - mówi "Presserwisowi".

Celem Agory jest poprawa wyników finansowych. - Chcemy, żeby w 2026 roku nasza EBITDA przekroczyła 200 mln zł, tak żeby cała grupa kapitałowa miała poczucie dużej stabilności i niezależności finansowej, posiadania środków na rozwój i realizację kolejnych projektów, ale także - żebyśmy wrócili do realizacji naszej polityki dywidendowej i zwiększyli wartość dla akcjonariuszy - mówi "Presserwisowi" Bartosz Hojka.

Należąca do Agory Grupa Eurozet w ciągu pięciu lat ma zostać liderem rynku radiowego. Bartosz Hojka wyjaśniał na spotkaniu: - Jeżeli chodzi o realizację tej aspiracji na rynku sprzedaży, to mamy szansę ten cel zrealizować szybciej. Na rynku słuchalności na pewno zabierze nam to więcej czasu, choćby ze względu na specyfikę pomiaru popularności stacji radiowych w Polsce.

W pierwszym kwartale 2023 roku stacje Grupy Eurozet miały łącznie 26,5 proc. udziału w czasie słuchania, podczas gdy lider, czyli Grupa RMF, osiągał 36,2 proc. (badanie Radio Track).

W segmencie prasy cyfrowej i drukowanej Agora zamierza koncentrować się na zwiększeniu ARPU, czyli przychodu na użytkownika. Agora zakłada, że wzrost będzie rok do roku jednocyfrowy. - Może być nam trudno osiągnąć dwucyfrowy wzrost ARPU - mówi "Presserwisowi" Wojciech Bartkowiak, członek zarządu Agory i dyrektor wydawniczy "Gazety Wyborczej".

"GW" w internecie uruchomiła ostatnio serwis poświęcony zdrowiu psychicznemu "Żyć lepiej", ale - jak informuje Bartkowiak - w tym roku redakcja nie będzie otwierać kolejnych lokalnych serwisów. 

W segmencie filmu i książki grupa do 2025 roku chce spłacić kredyty i pożyczki zaciągnięte na potrzeby utrzymania działalności w okresie pandemii (łącznie 80 mln zł). W Heliosie rozwijany będzie koncept Helios Dream - na koniec 2026 roku w tym formacie ma działać 10 proc. sal w kinach sieci. 

Identyczny cel dotyczący wyniku EBITDA - ok. 200 mln zł - zakładała strategia Grupy Agora na lata 2018-2022. Przewidywała również osiągnięcie do 2022 roku ok. 1,6 mld zł przychodów. Zeszły rok grupa zakończyła z 1,11 mld zł przychodów i 139,3 mln zł zysku na poziomie EBITDA. Liczba subskrybentów cyfrowych miała wzrosnąć trzykrotnie - z 10 tys. do 30 tys. w przypadku Tok FM (cel został zrealizowany) i z 107 tys. do 327 tys. dla "Gazety Wyborczej" (na koniec grudnia 2022 roku przekroczono 300 tys.). W maju 2020 roku Agora oświadczyła, że wybuch pandemii Covid-19 i jej długofalowe skutki dla gospodarki uniemożliwią spółce zrealizowanie celów finansowych ustalonych w strategii do końca 2022 roku.

Obszerną rozmowę z prezesem Agory Bartoszem Hojką będzie można przeczytać w najnowszym wydaniu magazynu "Press".

(KOZ, 27.04.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.