Zoom TV, Nowa TV i Metro, nadając na MUX 8, zwiększyły udział w rynku
MUX 8 od początku nie był brany pod uwagę przy tzw. refarmingu, który wiązał się ze zmianą standardu naziemnego (fot. Pixabay.com)
W marcu Zoom TV, Nowa TV i Metro, nadające na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, poprawiły wyniki w grupie ogólnej 4+ w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Z kolei Telewizja WP, również obecna na MUX 8, utrzymała udział sprzed roku.
W grupie ogólnej 4+ kanał Zoom TV (Grupa Kino Polska) zwiększył udział z 0,4 proc. do 0,64 proc. Telewizja WP (Wirtualna Polska Media) miała średnio 0,52 proc. udziału (tyle samo co przed rokiem). Wyniki poprawiły Nowa TV (Grupa Polsat Plus) - z 0,28 proc. do 0,38 proc. i Metro (TVN Warner Bros. Discovery) - z 0,23 proc. do 0,31 proc.
Z kolei w grupie komercyjnej 16-59 lat:
- Zoom TV miał 0,67 proc. udziału (wzrost z 0,46 proc.),
- Telewizja WP - 0,58 proc. (0,56 proc. rok wcześniej),
- Metro - 0,41 proc. (wzrost z 0,26 proc.),
- a Nowa TV - 0,34 proc. (wzrost z 0,27 proc.).
MUX 8 od początku nie był brany pod uwagę przy tzw. refarmingu, który wiązał się ze zmianą standardu naziemnego (ten proces rozpoczął się pod koniec marca i trwał do końca czerwca ub.r.). W konsekwencji kanały dostępne na ósmym multipleksie mogą być odbierane też na starszych dekoderach i telewizorach.
Na nowy standard nie przeszedł również MUX 3 z głównymi kanałami TVP (np. TVP 1 i TVP 2). To jednak efekt wniosku szefa MSWiA Mariusza Kamińskiego do Jacka Oko, prezesa UKE. Dzięki temu trzeci multipleks może nadawać w starym systemie do końca 2023 roku.
Od końca 2018 roku do początku roku 2023 na MUX 8 dostępne były również kanały Telewizji Polskiej - w ostatnim czasie TVP Kobieta i TVP Kultura. Umowa TVP z Emitelem (operatorem MUX) na miejsca na tym multipleksie nie została jednak przedłużona. UKE zdecydował o zmianie decyzji rezerwacyjnej MUX 8. Dzięki temu KRRiT rozpisze wkrótce konkursy na miejsca zwolnione na tym multipleksie przez TVP. Do konkursów nadawcy będą mogli zgłaszać kanały wyspecjalizowane, ale Krajowa Rada nie określi ich dokładnej tematyki, zdając się na propozycje rynkowe.
Dane: Nielsen Media.
(MNIE, 18.04.2023)