Wirtualna Polska w 2022 roku przekroczyła próg 1 mld zł przychodu
Pełne wyniki finansowe za 2022 rok grupa poda 13 kwietnia (fot. materiały prasowe)
W 2022 roku grupa kapitałowa Wirtualna Polska Holding miała 1,08 mld zł przychodów ze sprzedaży, a jej skorygowana EBITDA wyniosła 371,4 mln zł - wynika ze wstępnych wyników finansowych grupy.
Przychody ze sprzedaży wzrosły rok do roku o 24 proc., a skorygowana EBITDA - o 21 proc. Skorygowana EBITDA grupy obliczana jest jako zysk operacyjny powiększony o amortyzację (z wyłączeniem amortyzacji zakupionych aktywów programowych), korygowany o zdarzenia obejmujące m.in. koszty transakcyjne związane akwizycjami oraz restrukturyzacją.
W samym czwartym kwartale 2022 grupa Wirtualna Polska Holding miała 327,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 31 proc. rok do roku) i 110,2 mln zł skorygowanej EBITDA (wzrost o 15 proc.).
Zarząd grupy podaje, że za wyższymi przychodami stoi wzrost przychodów z reklamy i subskrypcji, wzrost prowizji na produktach finansowych i spółkach turystycznych.
W czwartym kwartale grupa Wirtualna Polska Holding zanotowała m.in. 14 mln zł kosztów finansowych odsetek i prowizji (wzrost aż o 250 proc.), co jest efektem zaciągnięcia kredytów na akwizycje i wzrostu kosztów ich obsługi (wysokie stopy procentowe). W czwartym kwartale odnotowano ponadto 33 mln zł kosztów z tytułu amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych (o 50 proc. więcej, niż rok wcześniej). Wynik spółki w ostatnim kwartale 2022 roku obciążyły również koszty restrukturyzacji i transakcyjne związane z obsługą akwizycji - 14 mln zł.
Pełne wyniki roczne grupa ma zaprezentować 13 kwietnia.
W 2022 roku Wirtualna Polska Holding kupiła m.in. spółkę Mediapop, wydawcę Jastrzabpost.pl, 40 proc. udziałów w Patronite, Grupę Szallas obsługującą portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji oraz spółkę Benchmark.pl. Została też większościowym akcjonariuszem Audioteki.
(MNIE, 16.03.2023)