Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Styczeń 30, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Policz sprzęty w domu i oszczędzaj - ta kampania E.ON może pomóc

Marki energetyczne wzbudzają niewiele emocji - chyba że nagle zgaśnie światło lub należy zapłacić rachunki. Dziś jednak potrzeba dobrego komunikowania o możliwościach oszczędzania energii.

Przez wiele lat ceny prądu dla klientów indywidualnych utrzymywały się w Polsce na mniej więcej stałym poziomie. Jednocześnie koniunktura gospodarcza sprawiała, że z perspektywy przeciętnego konsumenta zmiany w rachunkach za prąd były mało odczuwalne. W efekcie Polacy - mimo ogólnej świadomości, że oszczędzanie energii elektrycznej jest potrzebne i deklarowanych postaw proekologicznych - nie zwracali uwagi na pewne czynniki związane z wytwarzaniem prądu. Mało istotne było dla nich, ile prądu używają i ile on ich kosztuje. Co za tym idzie, często nie przywiązywali wagi do tego, jakie są efektywne sposoby ograniczania jego zużycia.

Wszystko zmieniło się wraz z nadejściem 2022 roku, kiedy nastąpiły gwałtowny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną po pandemii, kryzys surowcowy oraz wojna w Ukrainie. Kilka nakładających się na siebie zmiennych sprawiło, że ceny energii elektrycznej zaczęły rosnąć. Nad rachunkami za prąd publicznie debatowano, ich wysokość stała się istotna dla dużej części gospodarstw domowych. Stało się jasne, że Polacy muszą szybko poszerzyć swoją wiedzę, zmienić postawy i codzienne nawyki, by móc efektywnie oszczędzać energię.

MARKA E.ON

E.ON to sprzedawca energii elektrycznej, który na terenie Warszawy obsługuje prawie milion klientów indywidualnych i biznesowych. Marka nowoczesna, stawiająca w centrum konsumenta i prowadząca działania pod komunikacyjnym parasolem “Jesteśmy dla Ciebie”. Jest pozytywnie odbierana przez warszawiaków i ceniona zwłaszcza za jakość obsługi. Dodatkowo, marki energetyczne od lat zmagają się z wyzwaniem - są odbierane jako mało angażujące, a klienci nie zwracają na nie na co dzień uwagi. Chyba że nadchodzi moment płacenia rachunków lub zgaśnie światło.

Press

CELE I WYZWANIA

Głównym celem kampanii było zaistnienie w świadomości konsumentów i zbudowanie wizerunku marki pomocnej – takiej, która dba o klienta i którą można śmiało polecić. Jednocześnie w Polsce brakowało działań, które nie tylko informowałyby o konieczności zmiany nawyków w związku z kryzysem energetycznym, ale byłyby także realnym, spersonalizowanym wsparciem. Aktywacji z jednej strony edukacyjnej, z drugiej pozwalającej działać samym konsumentom.

Jak zatem zyskać sympatię i ciekawie mówić o sprzedawcy energii?

OBSERWACJA

Wyszliśmy od prostej i uniwersalnej obserwacji. W trudnych czasach konsumenci chcą szybko zdobyć wiedzę na temat oszczędzania energii i zmienić swoje nawyki. Nie przyjmują banalnych rad. Rytualne „gaś światło” nie pomaga, tylko irytuje. Od marek oczekują konkretów - storydoingu, a nie pustego storytellingu. Jeśli marka E.ON miała być traktowana poważnie - a tym bardziej lubiana i polecana - to powinniśmy zaproponować sensowne rozwiązanie. Takie, które w trudnych czasach przyniesie ulgę zarówno klientom, jak i planecie.

POMYSŁ I REALIZACJA

Wiedzieliśmy, że właściwym kierunkiem jest realna pomoc w redukcji zużycia energii. Musieliśmy przełożyć to na atrakcyjną i efektywną formę działania. W ten sposób powstała kampania „Kalkulator Online - Szkoda Prądu”.

Działania zaczęliśmy od stworzenia narzędzia - specjalnego kalkulatora, obliczającego możliwą redukcję zużycia prądu przez nasze urządzenia domowe. W tym celu zaprosiliśmy do udziału ekspertów, którzy nie tylko pomogli zebrać dane na temat prawie 300 sprzętów domowych, ale także opracowali listę porad, jak korzystać z nich efektywniej (np. jakich naczyń używać, aby zredukować zużycie energii w kuchni o 50 proc.). 

Kolejnym krokiem było dodanie funkcji pozwalającej na wizualizację pomieszczeń tak, by każdy mógł odwzorować własne mieszkanie. Narzędzie jest proste i intuicyjne w obsłudze. Wystarczy zaznaczyć urządzenia, które mamy w domu i wybrać ich parametry, takie jak klasa efektywności energetycznej. W podsumowaniu znajdują się wyselekcjonowane porady, które pomagają zwiększyć efektywność energetyczną w domu. Zainteresowani dostają więc gotowe, spersonalizowane rekomendacje, które mogą wdrożyć u siebie w domu.

Kiedy Kalkulator Online był gotowy, rozpoczęliśmy właściwe działania mediowe. O tym, jak można skutecznie zredukować zużycie prądu, informowaliśmy w prasie, mediach społecznościowych i na nośnikach OOH. Kampanię wsparli także influencerzy i eksperci z dziedziny energetyki. Całość uzupełniona została o działania PR.

Press

EFEKTY

Od połowy października 2022 roku kalkulator jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych na stronie eon.pl/szkodapradu. Do końca 2022, zużycie prądu w narzędziu przeanalizowało 100 tysięcy osób (w tym ponad 82 tysiące unikalnych użytkowników). 

Kampanię informacyjną o „Kalkulatorze Online – Szkoda Prądu” w 2022 roku można było zobaczyć na 207 billboardach, 80 oplakatowanych autobusach, 3 siatkach reklamowych w centralnych punktach Warszawy oraz 900 plakatach w metrze. Według badań przekaz dotarł do 83,7 proc. warszawiaków.

W wyniku działań PR-owych, na temat narzędzia ukazało się kilkadziesiąt publikacji w mediach. Zrecenzowano je pozytywnie w telewizji, radiu i w serwisach technologicznych. Zasięg publikacji w mediach przekroczył 5 milionów odbiorców. 

Kampanię wsparł ekspercko Jakub Wiech. Ponadto w działania zaangażowano znanych i lubianych influencerów, takich jak Katarzyna Dowbor, Ciocia Liestyle czy Jakob Kosel, zyskując całkowity zasięg w social media na poziomie ponad 1,6 milionów odsłon.

Kampania została odebrana bardzo pozytywnie. Rosnąca liczba odwiedzających stronę z kalkulatorem oraz niesłabnące zainteresowanie zmniejszaniem zużycia energii elektrycznej przyczyniły się do stworzenia świątecznej odsłony kalkulatora. Wspólnie z E.ON doradzaliśmy w niej, co można zrobić, by efektywnie korzystać z energii także w czasie świąt.

Za koncept kreatywny oraz realizację kampanii kalkulatora odpowiada agencja 180heartbeats + JUNG V MATT. Przy działaniach PR E.ON Polska wspierają agencję 180heartbeats + JUNG V MATT oraz MSL.

(30.01.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.