Dział: TELEWIZJA

Dodano: Styczeń 03, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVP 1 liderem rynku w 2022 roku. W grupach komercyjnych prowadził TVN

W 2022 roku ani razu pojedynczemu programowi telewizyjnemu na antenie jednej stacji nie udało się zgromadzić 5 mln widzów (fot. Wavemaker)

W 2022 roku TVP 1 zanotował najwyższy udział w widowni telewizyjnej w grupie ogólnej, a TVN - w grupach komercyjnych. Łączny wynik stacji z tzw. wielkiej czwórki spadł poniżej 30 proc. Jak wynika z analizy agencji Wavemaker, w zeszłym roku żaden pojedynczy program emitowany w polskiej telewizji (nie licząc sportu) nie przebił granicy 5 mln widzów.

To już drugi raz w historii zestawienia Wavemakera, gdy tej granicy nie udało się przebić. Po raz ostatni wynik na poziomie przynajmniej 5 mln widzów programom spoza kategorii sport udało się osiągnąć w 2020 roku - wówczas zdarzyło się tak sześć razy w całym roku, po dużym spadku (z 32 programów powyżej 5 mln widzów) wobec roku 2019.

Wavemaker zwraca uwagę, że żadnej pozycji nie udało się nawet osiągnąć w zeszłym roku 4 mln widowni. O ten wynik otarł się "Sylwester marzeń z Dwójką", "Kevin sam w domu" w Polsacie, a także kilka emisji telenoweli TVP 2 "M jak miłość" (najlepsza miała w tym roku 3,8 mln widowni).

- Wyłączając sport, gdzie wielomilionowe złote strzały jeszcze padają, wydaje się, że epoka pięciomilionowych publiczności cyklicznych programów w linearnej telewizji bezpowrotnie minęła - komentuje Joanna Nowakowska, communications & market analysis manager w agencji mediowej Wavemaker.

Jej zdaniem w interesie nadawców leży poszerzenie pomiaru widowni, które umożliwi podsumowanie popularności ich programów w różnych środowiskach. Należy zwrócić uwagę na rozwój serwisów BVOD, od których coraz częściej nadawcy rozpoczynają cykl życia swoich programów. - Patrząc jednak z perspektywy reklamodawców telewizyjnych i przez pryzmat szybkości budowania zasięgu, topnienie linearnej widowni największych show w pojedynczych stacjach oznacza większe wyzwania media plannerskie. Tworzy je nie tylko sama fragmentacja TV, ale też odpływ młodszej publiczności - wyjaśnia Nowakowska.

W grupie ogólnej, czyli wśród widzów powyżej czwartego roku życia, TVP 1 uzyskał 8,7 proc. udziału w rynku, co oznacza spadek z 9,76 proc. w 2021 roku. Drugi był Polsat, który miał 7,28 proc. (spadek z 8,19 proc.), a trzeci TVP 2 z 7,03 proc. (spadek z 7,86 proc.). Czwarte miejsce zajął TVN, zdobywając 6,87 proc. (spadek z 7,33 proc.). 

Rok do roku udział kablowo-satelitarnego TVN 24 wzrósł z 4,95 proc. do 5,64 proc., a naziemnego TVP Info - z 3,99 proc. do 5,18 proc.

W pierwszej dziesiątce najchętniej oglądanych telewizji znalazły się jeszcze: TVN Siedem - 3,06 proc. (spadek 3,58 proc.), TV Puls - 2,91 proc. (spadek z 3,6 proc.), TV 4 - 2,82 proc. (spadek z 3,23 proc.) i Polsat News - 1,98 proc. (wzrost z 1,77 proc.).

W grupie komercyjnej 16-49 lat prowadził TVN, notując 8,72 proc. udziału wobec 9,47 proc. rok wcześniej. Udział Polsatu wynosił 7,86 proc. (spadek z 8,93 proc.), TVP 1 - 5,65 proc. (spadek z 5,99 proc.), a TVP 2 - 5,34 proc. (spadek z 5,84 proc.). 

Dalej były: TVN Siedem - 3,9 proc. (spadek z 4,61 proc.), TVN 24 - 3,52 proc. (wzrost z 3,08 proc.), TV Puls - 3,37 proc. (spadek z 4,3 proc.), TTV - 2,79 proc. (spadek z 3,19 proc.), TV 4 - 2,64 proc. (spadek z 2,94 proc.) i TVP Info - 2,36 proc. (wzrost z 1,71 proc.).

Z kolei w grupie komercyjnej 16-59 lat TVN miał 7,91 proc. (spadek z 8,46 proc.), Polsat - 7,78 proc. (spadek z 8,94 proc.), TVP 1 - 6,43 proc. (spadek z 6,9 proc.), a TVP 2 - 5,55 proc. (spadek z 5,98 proc.).

W 2022 roku kategoria others unrecognized, czyli niezidentyfikowanych treści wideo (np. oglądanych na telewizorze treści z serwisów subskrypcyjnych poprzez aplikacje na smart TV), stanowiła 9,23 proc. udziału w rynku w grupie ogólnej (wzrost z 7,03 proc.), w 16-49 - 14,88 proc. (wzrost z 10,62 proc.), a w 16-59 - 12,34 proc. (wzrost z 8,92 proc.).

Dane: Nielsen Media.

(KOZ, 03.01.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.