Tylko trzy programy TV osiągnęły ponad 3 mln widzów  |  Polscy wydawcy negocjują z big techami  |  TVN zainteresowany formatem  |  XTB ruszyła z kompleksowym przetargiem  |  "Pan Mama" z Pawłem Domagałą w TVP 1  |  Gospodarz "Agrobiznesu" w TVP 1 i TVP Info  |  Odejście z Polska Press  |  Netflix z nowymi serialami  |  Do kanału TVC od MWE Networks wróciły lokalne informacje  |  Przyszłość programu Katarzyny Bosackiej w Canal+ Kuchnia  |  Operator kablowy Inea podzielił dział marketingu i produktu  |  Nagrody Kulturalne Onetu  |  Ogilvy i Dentsu w drugim etapie  |  Przetarg mediowy Enei  |  VML Poland  |  Nowy zespół ds. relacji z mediami ProfiAuto  |  Odejście z NBC News po 18 latach  |  Ponad 90 dziennikarzy i działaczy społecznych w blisko 20 krajach szpiegowanych na WhatsAppie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Tylko trzy programy TV osiągnęły ponad 3 mln widzów  |  Polscy wydawcy negocjują z big techami  |  TVN zainteresowany formatem  |  XTB ruszyła z kompleksowym przetargiem  |  "Pan Mama" z Pawłem Domagałą w TVP 1  |  Gospodarz "Agrobiznesu" w TVP 1 i TVP Info  |  Odejście z Polska Press  |  Netflix z nowymi serialami  |  Do kanału TVC od MWE Networks wróciły lokalne informacje  |  Przyszłość programu Katarzyny Bosackiej w Canal+ Kuchnia  |  Operator kablowy Inea podzielił dział marketingu i produktu  |  Nagrody Kulturalne Onetu  |  Ogilvy i Dentsu w drugim etapie  |  Przetarg mediowy Enei  |  VML Poland  |  Nowy zespół ds. relacji z mediami ProfiAuto  |  Odejście z NBC News po 18 latach  |  Ponad 90 dziennikarzy i działaczy społecznych w blisko 20 krajach szpiegowanych na WhatsAppie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Tylko trzy programy TV osiągnęły ponad 3 mln widzów  |  Polscy wydawcy negocjują z big techami  |  TVN zainteresowany formatem  |  XTB ruszyła z kompleksowym przetargiem  |  "Pan Mama" z Pawłem Domagałą w TVP 1  |  Gospodarz "Agrobiznesu" w TVP 1 i TVP Info  |  Odejście z Polska Press  |  Netflix z nowymi serialami  |  Do kanału TVC od MWE Networks wróciły lokalne informacje  |  Przyszłość programu Katarzyny Bosackiej w Canal+ Kuchnia  |  Operator kablowy Inea podzielił dział marketingu i produktu  |  Nagrody Kulturalne Onetu  |  Ogilvy i Dentsu w drugim etapie  |  Przetarg mediowy Enei  |  VML Poland  |  Nowy zespół ds. relacji z mediami ProfiAuto  |  Odejście z NBC News po 18 latach  |  Ponad 90 dziennikarzy i działaczy społecznych w blisko 20 krajach szpiegowanych na WhatsAppie  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 25, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Zarządy mediów publicznych wybierane przez Radę Powierniczą - specjaliści mają pomysł

Autorzy projektu przedstawili również pomysł dotyczący finansowania mediów publicznych. Mogłoby się to odbywać - jak proponują - przez utworzenie Funduszu Misji Publicznej (fot. Piotr Molęcki/East News)

Skład zarządów mediów publicznych proponowałyby rady powiernicze, a media publiczne finansowane mogłyby być z powszechnej składki audiowizualnej - takie zasady zakłada społeczny projekt reformy mediów publicznych, do założeń którego dotarł "Presserwis".

Projekt przygotowali: były przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak, medioznawca prof. Stanisław Jędrzejewski z Akademii Leona Koźmińskiego, dr. hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska z Uniwersytetu Warszawskiego, zastępca dyrektora generalnego ZAiKS mecenas Karol Kościński, medioznawca prof. Tadeusz Kowalski z Uniwersytetu Warszawskiego oraz były wiceminister kultury i pierwszy dyrektor TVP Kultura Jacek Weksler.

Autorzy projektu chcą likwidacji Rady Mediów Narodowych, która dziś powołuje i odwołuje zarządy i rady nadzorcze spółek mediów publicznych. Członkowie KRRiT mają być wybierani przez parlament kwalifikowaną większością głosów, a skład liczyłby sześć, a nie pięć osób. Wprowadzona zostanie zasada rotacji członków Krajowej Rady.

Dotychczasowe funkcje rad nadzorczych i rad programowych ma pełnić Rada Powiernicza, która wskazywałaby skład zarządów mediów publicznych i opiniowała karty powinności. Wybranych przez Radę Powierniczą członków zarządów zatwierdzałaby KRRiT, czyli tak jak było, zanim powstała RMN (wtedy zarządy były wybierane przez rady nadzorcze spółek).

W Radzie Powierniczej mają zasiadać osoby rekomendowane m.in. przez samorządy, uczelnie, środowiska twórcze i organizacje pozarządowe. 

Autorzy projektu przedstawili w nim również pomysł dotyczący finansowania mediów publicznych. Mogłoby się to odbywać - jak proponują - przez utworzenie Funduszu Misji Publicznej, który będzie zasilany powszechną składką audiowizualną ściąganą wraz z podatkiem PIT/CIT czy składkami na ubezpieczenie społeczne rolników. Cześć środków Funduszu mogłaby trafiać do mediów w konkursach.

Autorzy projektu wskazują jeszcze na rozwiązanie alternatywne. Rozważają finansowanie mediów publicznych z budżetu państwa, ale dostrzegają, że ten sposób ma wady: może powodować większą ingerencję polityczną, powstałoby więc ryzyko utraty niezależności. 

Społeczny projekt reformy mediów publicznych zaprezentowany zostanie 4 października na posiedzeniu senackiej komisji kultury i środków przekazu.

(KOZ, 25.09.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.