Tandem Media: Polacy słuchają podcastów najczęściej wieczorami w domu, na smartfonie
83 proc. respondentów zadeklarowało, że podcastów słucha w domu (fot. Ivan Samkov/Pexels.com)
Polscy słuchacze podcastów regularnie słuchają od dwóch do czterech serii podcastowych, wybierając je dla rozrywki i poszerzenia wiedzy o świecie, a pozyskanymi informacjami dzielą się z innymi. To kolejne wnioski z trzeciej edycji raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” stworzonego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.
Za sprawą trzeciego badania Tandem Media "Słuchacz podcastów w Polsce" wiadomo, że zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2021 roku ponownie wzrósł i wynosił 31,3 proc.
- Już w 2020 roku można było zaobserwować wzrost kontaktu Polek i Polaków z podcastami, związany w części ze skutkami pandemii. Z kolei 2021 przyniósł ważną informację, iż 1/3 użytkowników sieci w naszym kraju słucha serii podcastowych częściej niż w roku poprzednim, co miało przełożenie m.in. na wzrost ich tygodniowego zasięgu - minimum raz w tygodniu podcasty włączał już co piąty internauta w Polsce - wyjaśnia Radosław Sączek, creative group head w zespole Tandem Media. - Istotnie zwiększyła się też liczba włączanych serii podcastowych - w 2021 roku najwięcej badanych słuchało od dwóch do czterech tytułów, podczas gdy dwa lata temu największa grupa regularnie miała kontakt tylko z jednym cyklem.
Z podcastów Polacy najchętniej korzystają w domu - tak zadeklarowało aż 83 proc. badanych. Oprócz tego podcasty towarzyszą odbiorcom w samochodzie, na spacerze, w środkach komunikacji, w pracy oraz podczas uprawiania sportu. Najczęstszą porą na ich słuchanie są późne popołudnia, wieczory i noce - wówczas podcasty wybiera aż 68 proc. słuchaczy. Co ciekawe, największa grupa osób słucha ich za pomocą smartfonów - 53 proc., a 23 proc. korzysta z laptopów.
Dokładnie połowa słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki - aby zrelaksować się i odpocząć. Spore grupy osób wybierają je także, by dowiedzieć się czegoś o świecie czy mieć zajęcie podczas wykonywania innych czynności. Część odbiorców czerpie dzięki nim fachową wiedzę od ekspertów oraz o swoim hobby. Idzie to w parze z danymi na temat ulubionych kategorii tematycznych podcastów, do których należą: zdrowie i styl życia, rozrywka, sprawy kryminalne, muzyka, wiadomości i polityka, psychologia oraz historia i społeczeństwo.
Co ważne, treściami z podcastów chętnie dzieli się większość (76 proc.) ich słuchaczy - w rozmowach, zachęcając innych do skorzystania z tego medium czy w pracy. Sami z kolei dowiadują się o audycjach internetowych z mediów społecznościowych, od znajomych czy rodziny, a także od obserwowanych twórców internetowych.
Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2021 roku. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport "Słuchacz podcastów w Polsce", N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).
Tandem Media, broker kinowo-radiowo-podcastowy, pośredniczy m.in. w sprzedaży czasu reklamowego w stacjach radiowych Grupy Radiowej Agora.
(BAE, 02.08.2022)