W 2021 roku w telewizji najbardziej wzrosły przychody reklamowe kanałów kablowo-satelitarnych
Pomijając telewizje z tzw. wielkiej czwórki (TVP 1, TVP 2, Polsat, TVN), największe przychody uzyskały TVN Siedem i TV Puls (fot. Pixabay.com)
W 2021 roku przychody reklamowe tzw. wielkiej czwórki wzrosły o 7,3 proc. w porównaniu z 2020 rokiem, pozostałych stacji naziemnych o 14,7 proc., a kanałów kablowo-satelitarnych o 17,1 proc. – podała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, powołując się na raport Publicis Groupe "Rynek reklamy w 2021 roku".
Przychody TVP 1, TVP 2, Polsatu i TVN z działalności reklamowej wyniosły w 2021 roku 2,196 mld zł i były o 149 mln zł większe niż w 2020 roku.
Czytaj też: RPO składa skargę na decyzję sądu w sprawie wykorzystania wizerunku w materiałach TVP
"Mimo stałej tendencji spadkowej udziału nadawców tzw. wielkiej czwórki w przychodach reklamowych w telewizji, programy te skupiają około połowy wydatków na ten cel" – zauważa KRRiT w "Informacji o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2021 roku". Cały rynek reklamy telewizyjnej – według Publicis Groupe – był wart w zeszłym roku 4,454 mld zł.
Przychody TVP 1, TVP 2, Polsatu i TVN z działalności reklamowej wyniosły w 2021 roku 2,196 mld zł (fot. KRRiT)
Pozostałe kanały naziemne w 2021 roku miały łącznie 1,105 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 142 mln zł w porównaniu z 2020 rokiem.
Pomijając telewizje z tzw. wielkiej czwórki (TVP 1, TVP 2, Polsat, TVN), największe przychody uzyskały TVN Siedem (188 mln zł) i TV Puls (160 mln zł). W pierwszej piątce znalazły się jeszcze: TTV (123 mln zł), TV 4 (114 mln zł) i Puls 2 (80 mln zł).
Czytaj też: Eksperci: Podwyżka stawek abonamentu RTV o kilkanaście procent nie ma sensu
TVN Siedem, TTV i Metro, należące do Grupy TVN, miały razem 322 mln zł przychodów reklamowych. Pozostałe kanały naziemne Grupy Polsat (TV 4, TV 6, Super Polsat, Fokus TV, Polo TV, Eska TV, Nowa TV) zanotowały 319 mln zł, zaś te Telewizji Polskiej (TVP ABC, TVP Info, TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP Historia, TVP 3, TVP Kultura, TVP Kobieta, TVP Dokument) – 128 mln zł.
Z kolei wpływy reklamowe kanałów, które oferowane są wyłącznie w sieciach kablowych i na platformach satelitarnych, wyniosły 1,153 mld zł wobec 984 mln zł w 2020 roku (wzrost o 168 mln zł).
Czytaj też: Wicenaczelny „Dziennika Zachodniego” kopiuje teksty Świadków Jehowy
Kanały kablowo-satelitarne Grupy TVN, Grupy Polsat i Telewizji Polsat uzyskały z reklam łącznie 673,3 mln zł. Z tej kwoty Grupie TVN przypadło 346 mln zł, Grupie Polsat – 241,9 mln zł, a Telewizji Polskiej – 85,4 mln zł.
Telewizje innych polskich nadawców zdobyły 50,6 mln zł z reklam. Natomiast pozostałe 32 proc. przychodów reklamowych (tj. 377,5 mln zł) trafiło do kanałów globalnych koncernów skierowanych na polski rynek (267 mln zł) i kanałów nadawców z innych krajów (110,5 mln zł). Największe wpływy reklamowe osiągnął Paramount (wcześniej ViacomCBS) – 116,6 mln zł.
Czytaj też: Michał Marszał, prowadzący profile "Tygodnika Nie", z sukcesem rozpoczął zbiórkę na Patronite
(KOZ, 03.06.2022)