Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Reakcje po rozpoczęciu sprzedaży TVN  |  Cezary Gmyz ma przeprosić  |  Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: RADIO

Dodano: Kwiecień 29, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Radio Track z pozytywną ocenę audytu CESP, zarzuty Polskiego Radia bezpodstawne

Audyt metodologii został zlecony przez nadawców tworzących Komitet Badań Radiowych (fot. Pixabay.com)

Badanie Radio Track przeszło niezależny audyt przeprowadzony przez międzynarodowy instytut CESP (Centre d'Etude des Supports de Publicite). W opinii przedstawicieli instytutu Radio Track jest jednym z najlepiej zaprojektowanych badań radia i został określony mianem badania premium - podał Komitet Badań Radiowych, zlecający pomiar słuchalności. To pośrednio odpowiedź na zarzuty, jakie pod adresem Radio Track kierowało Polskie Radio.

W raporcie pokontrolnym audytorzy CESP piszą m.in., że metodologia Radio Track jest zgodna ze światowymi standardami i gwarantuje właściwe odzwierciedlenie poziomu słuchalności radia – zarówno jako medium ogółem, jak i wyników poszczególnych stacji.

Audyt metodologii badania Radio Track został zlecony przez Grupę RMF, Grupę Eurozet, Grupę Radiową Time i Grupę Radiową Agory, które tworzą Komitet Badań Radiowych.

Jak podano w komunikacie, decyzja o jego realizacji zapadła we wrześniu 2021 roku i wówczas rozpoczęły się rozmowy z CESP. Sam audyt rozpoczął się w styczniu, a zakończył w kwietniu 2022 roku.

- Zdecydowaliśmy się na audyt, bo chcieliśmy uzyskać potwierdzenie niezależnego międzynarodowego instytutu, że badanie Radio Track spełnia wszystkie światowe normy i wymagania stawiane przed badaniami ilościowymi pomiaru audytoriów radiowych - wyjaśnia Krzysztof Głowiński, rzecznik prasowy Grupy RMF.

Radio Track realizowany jest metodą Day After Recall (DAR), która polega na zadawaniu pytań dotyczących faktów i wydarzeń z dnia poprzedniego. Ankieter pyta respondenta o kolejne zdarzenia dnia wczorajszego, które pozwalają podzielić dzień na etapy i tworzą kontekst pytań o słuchanie radia, np.: "O której się Pan obudził?", "O której wyszedł Pan z domu?", "Czy słuchał Pan radia między przebudzeniem, a wyjściem z domu?". Następnie padają pytania o to, jakie stacje i jak długo były słuchane. "Osadzenie (zakotwiczenie) słuchania radia w codziennych czynnościach sprzyja odświeżaniu pamięci respondenta, co zwiększa precyzję udzielanych odpowiedzi" - wyjaśnia KBR.

Rozmowa, w której uwaga respondenta koncentruje się na odtworzeniu czynności dnia poprzedniego, poprzedzona jest pytaniami o znajomość stacji. Odczytywanie pełnej listy rozgłośni dostępnych w miejscu zamieszkania respondenta, pozwala mu przypomnieć sobie ich nazwy. "Brak odczytania listy prowadziłby do tego, że respondenci mogliby zapomnieć o mniejszych stacjach, rzadziej promujących się czy też takich, które rozpoczęły nadawanie niedawno" - uważa KBR. 

Próba badania Radio Track składa się z części ogólnopolskiej i nadreprezentacji, które obejmują 28 lokalnych rynków radiowych. Konstrukcja próby pozwala na dokładne doświetlenie tych rynków, dzięki czemu co miesiąc udostępniane są aktualne wyniki ponad 200 lokalnych stacji (łącznie badaniem objętych jest ponad 300 rozgłośni).

Radio Track jest największym badaniem medialnym w Polsce realizowanym codziennie od 22 lat. Każdego roku przeprowadzanych jest 84 tys. wywiadów. Badanie realizuje instytut badawczy Kantar Polska.

Instytut CESP specjalizuje się w prowadzeniu regularnych audytów systemów pomiaru mediów oraz w działaniach konsultingowych. Zajmuje się badaniami radia, telewizji, internetu, prasy i reklamy. Obecnie prowadzi stałą działalność na 20 rynkach medialnych. W Polsce prowadził wielokrotnie audyty badań oglądalności telewizji, aktualnie realizuje także audyt badania OOH Gemius.

W styczniu 2022 roku badanie słuchalności radia - również metodą DAR - zaczęła prowadzić firma Alternatywa Polska na zlecenie Krajowego Instytutu Mediów, powołanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Aneta Tyborowska z KIM tłumaczyła "Presserwisowi", że respondenci pytani są, jakich treści audio słuchają. Nie są im zadawane pytania, jakie stacje radiowe znają (znajomość spontaniczna), ani nie odczytuje się im listy rozgłośni dostępnych w danej miejscowości (znajomość wspomagana), jak to ma miejsce w Radio Tracku.

Polskie Radio słabą słuchalność własnych anten tłumaczyło właśnie metodologią Radio Tracka.

(KOZ, 29.04.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.