Skanska: Biuro to nie tylko miejsce pracy, jest ważne także dla wspólnoty

Rozmowa z Anną Wiśniewską, dyrektorką ds. marketingu i komunikacji w spółce biurowej Skanska w CEE
Minęły już ponad dwa lata od momentu pojawienia się koronawirusa w Polsce. To dobry moment na krótkie podsumowanie. Z perspektywy czasu – co Pani zdaniem było wtedy największym wyzwaniem dotyczącym komunikacji?
W marcu 2020 roku nagle zmieniły się wszystkie zasady naszego świata. Ten początkowy okres to była to jedna wielka niewiadoma. Z dnia na dzień musieliśmy nauczyć się pracować w warunkach niepewności, szybko zdobywając nowe informacje. Wyzwaniem był tak naprawdę brak wiedzy o zagrożeniu, dlatego od pierwszych dni mieliśmy w naszym zespole epidemiolożkę, która przedstawiała nam sprawdzone informacje i rekomendacje ze świata. Najważniejszym zadaniem było oczywiście zapewnienie bezpieczeństwa dla naszych pracowników, a trzeba pamiętać, że działamy w czterech krajach, więc musieliśmy się dodatkowo zmierzyć z różnymi regulacjami prawnymi czy nastawieniem ludzi. Te wszystkie elementy spinał specjalny zespół (nazwany przez nas covidowym), który oczywiście pracował zdalnie. Powstały nowe narzędzia, aby sprawnie przekazywać wytyczne, zachować łączność między ludźmi i po prostu dbać o nasze koleżanki i kolegów.
Tworząc zasady bezpieczeństwa dla własnych pracowników, mieliśmy okazję przyjrzeć się naszemu produktowi. Skoro coś działało u nas, było sprawdzone, zrozumiałe i bezpieczne, to znaczy, że możemy to też zapewnić naszym klientom. Z czasem dało się zaobserwować trendy i kierunek rozwoju przestrzeni biurowych, zrozumieć ich rolę w pandemicznej rzeczywistości. Warto podkreślić, że nasze biuro nigdy nie było w pełni zamknięte – miało niezwykle rygorystyczne zasady dla osób chcących z niego korzystać, ale ciągłość pracy została zachowana.
Jakie podejście przyjęliście w trakcie pandemii?
Od początku najważniejsza była komunikacja wewnętrzna i bezpieczeństwo naszych pracowników. Wszystkie działania były temu podporządkowane. Mimo wszystko stosunkowo szybko zaczęliśmy myśleć o komunikacji zewnętrznej, ponieważ wiedzieliśmy, że mamy rozwiązania, z których będą mogli skorzystać inni. Już w czerwcu 2020 roku poinformowaliśmy o udoskonalonych standardach bezpieczeństwa i nowym koncepcie powierzchni biurowych. Powstała też strategia „Care for Life Office Concept”, która zamieniała teoretyczne zasady w praktyczne wskazówki. Następnie w sierpniu 2020 roku wszystkie nasze projekty spełniały najnowszy standard WELL Health-Safety Rating przyznawany powierzchniom biurowym zmniejszającym ryzyko przenoszenia chorób. Był to zupełnie nowy zestaw zasad, które być może teraz są oczywiste, ale wtedy musieliśmy wprowadzić takie zalecenia jak dystans społeczny (co było prawdziwym wyzwaniem przy planowaniu przestrzeni biurowych i całych budynków), rozwiązania bezdotykowe, czy plany sanityzacji i dezynfekcji obiektów. Kluczowa była także jakość powietrza w biurze. We wrześniu 2020 r. przeprowadziliśmy warsztaty dla klientów w ramach naszego corocznego Tygodnia Bezpieczeństwa, czyli komunikacyjnie staraliśmy się jak najszybciej przekazywać zdobytą wiedzę naszym partnerom. Pomimo koronawirusa nasze inwestycje musiały być ciągle bezpieczne i budzić zaufanie.
W związku z pandemią pojawiło się sporo nowych tematów, o których wcześniej tak wiele nie mówiono. Jednym z nich jest chociażby praca zdalna. Dla dewelopera biurowego, musiała to być nie lada zagwozdka – jak o tym mówić?
Oczywiście skala zmian w naszej pracy była olbrzymia. Ludzie pracowali z domu zachowując produktywność i walcząc o utrzymanie work-life balance, ale były osoby, dla których całkowity lockdown był bardzo trudnym przeżyciem. Proszę pamiętać, że wspólna praca ma trzy bardzo ważne funkcje: integracyjną, kulturotwórczą i sprzyjającą budowaniu zespołu. Dlatego teraz, po dwóch latach pandemii, możemy powiedzieć, że najpopularniejszy jest model hybrydowy.
Przeprowadziliśmy kilka badań pracowników (znowu rozpoczynając od tego, jak pracować chcą pracownicy naszej firmy) i ponad połowa pytanych wolałaby większą część tygodnia spędzać w biurze, a za całkowitym home office opowiedziało się tylko 16% pracowników. Staramy się więc podkreślać, że rola biura to nie tylko miejsce pracy, mówimy również o bezpieczeństwie, integracji, poczuciu wspólnoty. Bardzo ważny jest także aspekt zdrowia psychicznego – to dzięki pandemii zaczęliśmy poważnie o tym mówić i bardzo dobrze, bo aż 75% badanych przez nas pracowników wskazało, że oczekuje wsparcia w tym zakresie od pracodawcy.
Temat covidu na pewno zdominował branże biurową w ostatnich dwóch latach. Czy są obszary, które są dla Skanska ważne i pandemia je niejako odsunęła na dalszy plan?
To prawda, że trudno w takich czasach mówić o czymś innym niż sprawy bezpieczeństwa, ale w Skanska mamy zobowiązania, które są wpisane w strategię od lat. Mam tu na myśli zrównoważony rozwój. To jest nieustająco ważny temat, który nawet w czasach pandemii nie został wstrzymany czy przestawiony na boczny tor. W ostatnich miesiącach zaostrzyliśmy wręcz swoje cele klimatyczne: do 2030 roku zmniejszymy zużycie CO2 o 70%, a osiągnięcie zerowej emisji, zarówno we własnej działalności, jak i w całym łańcuchu wartości, planujemy do 2045 roku. Nie zapominamy, że sektor budowlany odpowiada za 40% światowej emisji dwutlenku węgla, dlatego cały czas zastanawiamy się, co możemy zrobić lepiej jako firma i związani z nią pracownicy. To otwiera temat ESG, który jest dla nas priorytetem w najbliższym roku.
Chcielibyśmy podpytać jeszcze o temat ESG, który jest teraz „must have”, w kontekście trendów biznesowych i komunikacyjnych.
Bardzo mnie cieszy, że zrównoważone podejście do środowiska, ludzi i prowadzenia biznesu staje się ważnym tematem nie tylko dla naszej firmy, ale całej gospodarki. ESG jest ściśle związane z naszymi wartościami. Od lat promujemy zielone rozwiązania i dzielimy się dobrymi praktykami z branżą. Niezależnie od tego, czy mówimy o zasilaniu naszych biurowców, wdrażaniu niskoemisyjnego betonu czy współpracy z lokalną społecznością, zawsze staramy się mówić o tym w sposób ciekawy i prosty, aby przekaz mógł trafić również do osób spoza branży.
(22.03.2022)