Radio SuperNova gorzej niż Radio Wawa. Benbenek: „Spokojnie”
- Wyniki są słabsze, ale spokojnie - poczekajmy - mówi Zbigniew Benbenek (fot. materiały prasowe)
Radio SuperNova (Grupa ZPR Media) notuje znacznie gorsze wyniki niż Radio Wawa. Stacja zwiększyła odsetek słuchaczy z wyższym wykształceniem i w największych miastach. - Spokojnie, spodziewaliśmy się spadku - komentuje w "Presserwisie" Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR Media.
Radio SuperNova rozpoczęło nadawanie 5 maja 2021 roku. Tak jak Radio Wawa gra polską muzykę, ale na playliście nie ma już disco polo. Są przeboje lat 80. i 90. XX wieku, a także utwory powstałe po 2000 roku i współczesne. Na antenie pojawiło się więcej słowa.
Z badania Radio Track, realizowanego przez Kantar, wynika, że w okresie czerwiec-listopad Radio SuperNova uzyskało 0,9 proc. udziału w czasie słuchania, podczas gdy Radio Wawa rok wcześniej - 1,9 proc. Zasięg dzienny spadł z 2,3 proc. do 1 proc. Dziennie radia słucha 311 tys. osób, a Radio Wawa miało 695 tys. słuchaczy. Wzrósł za to średni czas słuchania - o 12 minut, do 2 godzin i 39 minut.
Nieudana zmiana Radio Wawa w SuperNova
- Grupa ZPR Media, zmieniając Radio Wawa w SuperNova, zanotowała ratingową porażkę - ocenia anonimowo menedżer jednej z grup radiowych. - Zrezygnowano z 30-letniej marki, nie trafiono z formatem, jednocześnie dodając więcej słowa. I nie włożono pieniędzy w marketing. To nie mogło się udać, muzyka alternatywna i publicystyka to nie ich świat, powinni się trzymać disco polo - wymienia nasz rozmówca.
Gdy przeanalizuje się strukturę słuchacza Radia Wawa i Radia SuperNova, widać, że wzrósł odsetek słuchaczy np. w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (wzrost z 15,3 proc. do 18,1 proc.) i miastach 200-500 tys. (z 5,5 proc. do 7 proc.). Ubyło ich w miastach poniżej 20 tys. mieszkańców (spadek z 12,3 proc. do 8,2 proc.) i na wsi (z 50,7 proc. do 48,5 proc.).
Wzrósł udział słuchaczy z wyższym wykształceniem (z 18,7 proc. do 22,6 proc.) i średnim (z 37,8 proc. do 43,1 proc.), ale i podstawowym (z 10,7 proc. do 11,6 proc.). Spadł za to z wykształceniem zasadniczo zawodowym (z 32,7 proc. do 22,7 proc.).
Osoby w wieku 15-24 lat stanowią 14,2 proc. słuchaczy Radia SuperNova (wzrost z 12,4 proc.), 25-39 lat - 42,5 proc. (wzrost z 36,8 proc.), 40-59 lat - 32,2 proc. (spadek z 37,4 proc.), a 60-75 lat - 11,1 proc. (spadek z 13,4 proc.).
SuperNova robiona "pod internet"
Według Marka Jaszczura, prezesa agencji mediowej Media SWOT, spadek słuchalności przy zmianie profilu stacji jest w początkowym okresie czymś zupełnie oczywistym. Wskazuje, że po sieci Radio Wawa zostały tylko częstotliwości nadawania. - Zmieniła się zarówno nazwa, jak i format muzyczny. W konsekwencji zmienił się też profil słuchacza - szczególnie, że w poprzednim formacie gościło disco polo, a teraz grany jest polski pop-rock. Zatem ubyło wsi i małych miast, a pozostali wielkomiejscy wykształceni młodsi słuchacze nie wypełnili tej luki - analizuje Jaszczur.
Tłumaczy również, że z racji wąskiego profilu muzycznego słuchacza po zmianie profilu łatwo stracić, a nowego trudno uzyskać.
- Wyniki są słabsze, ale spokojnie - poczekajmy. Spodziewaliśmy się spadku, bo to zarówno zmiana nazwy, jak i formatu muzycznego - komentuje Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR Media. - Wróciliśmy do innej grupy wiekowej, do słuchaczy w większych miastach i dołożyliśmy więcej słowa. To jest jakiś eksperyment - przyznaje Benbenek. - Gdybyśmy z powrotem dodali disco polo, mielibyśmy wyższą słuchalność - mówi.
I przekonuje dalej: - Lokalnie reklamy sprzedaje się nie na podstawie słuchalności, a wizerunku brandu, który musimy zbudować. Radio Wawa nie bardzo podobało się poza Warszawą, na lokalnych rynkach.
Zbigniew Benbenek stwierdza również, że Radio SuperNova jest "robione pod internet". - Nie mamy dużej dystrybucji na FM, raczej kolejnych częstotliwości nie mamy szans dostać - przyznaje Benbenek. - W internecie liczba streamów i pieniędzy rośnie - twierdzi.
(KOZ, 15.12.2021)