Kantar: maleją wpływy reklamowe Trójki, a rosną Jedynki
Wpływy Trójki z reklam spadły o 29,6 proc. (fot. Piotr Molecki/East News)
Program III Polskiego Radia zmniejszył wpływy z reklam, podczas gdy Program I Polskiego Radia je zwiększył - wynika z danych firmy Kantar.
Przeanalizowaliśmy dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów, od czerwca do października w 2020 i 2021 roku. W 2020 większe wpływy z reklam wykazywała Trójka, a w 2021 wyprzedziła ją Jedynka.
Cennikowe przychody Programu III z reklam od czerwca do października 2021 roku wyniosły 131,3 mln zł i były o 29,6 proc. niższe niż rok wcześniej. Z kolei wpływy Programu I w tym samym okresie urosły o 75,1 proc., do 191,6 mln zł.
Radiowa Trójka notowała mniejsze przychody reklamowe w każdym z miesięcy od czerwca do października. Największy spadek - o 44,6 proc. - nastąpił w czerwcu (do 22,9 mln zł), kiedy Jedynka uzyskała z reklam niemal dwa razy więcej niż Trójka (41,5 mln zł). W przypadku Programu I wzrost w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej wyniósł 155,6 proc.
Według Marka Jaszczura, prezesa agencji mediowej Media SWOT, jest kilka przyczyn spadku wpływów Programu III i wzrostu Programu I.
- Pierwszym, niezaprzeczalnie, jest aktualna kondycja Trójki. Kolejne badania odnotowują rekordowe historycznie spadki słuchalności tej stacji. Program I bez wątpienia takich spadków nie ma, a wręcz trend spadkowy wyhamował - tłumaczy Marek Jaszczur. Dodaje, że chętnych do inwestowania w stacje o malejącym potencjale ubywa z miesiąca na miesiąc.
Szef Media SWOT zwraca również uwagę, że pakiet handlowy Trójwymiar (łączący Trójkę z Czwórką, a dziś z Polskim Radiem 24) był często wykorzystywany w komunikacji do klientów z bardziej zasobnym portfelem (słuchacz wyedukowany, wykształcony, aspirujący). - Ci ludzie po zmianach programowych poszli za "swoimi dziennikarzami", na przykład do Radia Nowy Świat czy Radia 357, a nowych słuchaczy obecna Trójka jak widać nie uwiodła - mówi.
Zdaniem Marka Jaszczura inaczej jest z radiową Jedynką. - To stacja ze swojej natury skierowana do starszego słuchacza, a segment reklamowanych produktów skierowanych do generacji Silver wciąż rośnie. Program I staje się tego beneficjentem – stąd odnotowany w Kantar wzrost wpływów reklamowych - wyjaśnia.
W okresie sierpień-październik Program I miał 4,2 proc. udziału w czasie słuchania (najgorszy wynik Jedynki w historii badania Radio Track), a Program III - 1,8 proc., co jest bliskie najsłabszemu rezultatowi anteny (1,7 proc. w okresie lipiec-wrzesień 2021).
(KOZ, 29.11.2021)