Allegro zwiększyło przychody o 30 proc., ale kurs spadł
Rok po naszym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie widzimy, że przedstawiony inwestorom plan innowacji dla sprzedawców i klientów przynosi dobre rezultaty – mówi w komunikacie prezes Allegro François Nuyts (fot. materiały prasowe)
Największy polski e-commerce Allegro zwiększył przychody o ponad 30 proc. i wypracował ponad 300 mln zł zysku w trzecim kwartale 2021 roku. Mimo to kurs akcji we wtorek spadł na warszawskiej giełdzie ponad 11 proc.
Przychody Allegro w trzecim kwartale 2021 roku wzrosły o 32,9 proc., z 928,7 mln zł do ponad 1,23 mld zł.
Spółka w trzecim kwartale miała 324,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto. W analogicznym czasie w ubiegłym roku miała stratę rzędu 131,7 mln zł. Skorygowana EBITDA grupy, czyli wynik na działalności operacyjnej przed uwzględnieniem amortyzacji i zdarzeń jednorazowych, wyniosła w trzecim kwartale 472 mln zł i była wyższa o 15,5 proc. w stosunku do trzeciego kwartału 2020 roku.
Liczba aktywnych kupujących wzrosła o 5,6 proc. rok do roku, do 13,3 mln. Średnie roczne wydatki na aktywnego kupującego po raz pierwszy przekroczyły 3 tys. zł.
"Rok po naszym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie widzimy, że przedstawiony inwestorom plan innowacji dla sprzedawców i klientów przynosi dobre rezultaty, tworząc mocne fundamenty dla naszej działalności w przyszłości. W tym kwartale porównujemy okresy bez lockdownu zarówno w bieżącym, jak i w ubiegłym roku. Cieszę się, że także w takich warunkach nie tylko odnotowaliśmy dobre wyniki finansowe, ale pokazujemy znaczne postępy w rozwoju naszej działalności" – mówi w komunikacie prezes Allegro François Nuyts.
Jednak inwestorzy nie podzielają optymizmu prezesa Allegro. Kurs akcji największego e-commerce'u w Polsce we wtorek stracił na warszawskiej giełdzie ponad 11 proc. i na koniec dnia wyniósł 42,34 zł.
Konkurencja Allegro jest coraz bardziej aktywna. W połowie października Amazon wprowadził ofertę Prime Amazon w Polsce za 49 zł. W odpowiedzi Allegro obniżyło na początku listopada cenę Allegro Smart! z 49 zł do 39 zł za roczny pakiet. Inny konkurent Allegro – Alieexpress – zapowiedział bezpłatne dostawy bez minimalnego zamówienia. Do tego na polskim rynku pojawił się kolejny konkurent – azjatycki marketplace Shopee.
"Konkurencja na polskim rynku dla klientów jest bardzo dobra. Nie boimy się jej. Mamy najlepszą ofertę i ceny. Ostatnio umocniliśmy naszą ofertę głównie w ramach Smart!, gdzie darmowa dostawa jest dostępna przy zakupach za 40 zł" – powiedział dyrektor finansowy Biznes Jon Eastick w wywiadzie dla PAP.
4 listopada Allegro ogłosiło rozpoczęcie procesu przejęcia czeskiej Grupy Mall, która działa w dziewięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka liczy, że uzyska zgodę od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w pierwszej połowie 2022 roku. Wartość transakcji to 881 mln euro.
W tym samym wywiadzie Eastick poinformował, że Allegro planuje pozyskanie ok. 200 mln euro finansowania jeszcze w 2021 roku lub na początku 2022 roku.
"Emisja akcji dojdzie do skutku nie wcześniej niż w momencie zamknięcia transakcji. Jeśli chodzi o pozyskanie około 200 mln euro finansowania, to jeszcze nie mogę przekazać konkretów, ale może to nastąpić jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego. Jednym z rozważanych wariantów jest emisja obligacji złotowych" - powiedział dyrektor finansowy.
(BAE, 10.11.2021)