Norweski wydawca Schibsted ma ponad milion cyfrowych prenumeratorów
Redakcje "Aftonbladet" i "Svenska Dagbladet" mają siedzibę w centrum Sztokholmu (fot. materiały prasowe)
Norweski wydawca prasy Schibsted poinformował, że ma ponad 1 mln cyfrowych prenumeratorów płatnych treści oferowanych przez należące do koncernu tytuły w Szwecji i Norwegii.
Jak oświadczyła w komunikacie szefowa koncernu Siv Juvik Tveitnes, wynik jest "kamieniem milowym zarówno dla Schibsted, jak i dla całej branży mediów". "Przez lata wiele się nauczyliśmy. Odnieśliśmy sukces, gdyż nasze gazety rozwijamy wspólnie z czytelnikami. W ostatnim czasie dojrzał również rynek" - stwierdziła Juvik Tveitnes.
Wydawana przez Schibsted szwedzka popołudniówka "Aftonbladet" była pierwszą redakcją w Skandynawii, która już 2003 roku wprowadziła odpłatność za dostęp do artykułów, oferując czytelnikom ekskluzywne treści pod nazwą "Aftonbladet Plus". Z czasem w ramach abonamentu można było również pobrać bezpłatnie przewodniki turystyczne lub wziąć udział w programie odchudzania albo nauczyć się biegać długie dystanse.
Ostatnio oferta została rozszerzona o testy konsumenckie (próbowanie produktów spożywczych dostarczanych do domu), darmowe filmy do streamingu (partnerstwo z siecią kin) oraz menedżery piłkarskie (gry online). "W »Aftonbladet« zainwestowaliśmy w sportowe relacje na żywo" - podkreśliła Siv Juvik Tveitnes.
Według koncernu "początkowo niewielu wierzyło, że model płatności online ma przyszłość" oraz, że "stanie się najważniejszym źródłem przychodów wydawnictwa". W 2010 roku w mającej nieco ponad 10 mln mieszkańców Szwecji "Aftonbladet" miał 115 tys. cyfrowych subskrybentów, dziś liczba ta przekroczyła 250 tys.
Wydawnictwo Schibsted, które jest w Szwecji wydawcą również dziennika "Svenska Dagbladet", a w Norwegii gazet "VG", "Aftenposten, "Bergens Tidende" oraz "Stavanger Aftenblad", ma łącznie prawie 1,5 mln prenumeratorów, cyfrowych oraz tradycyjnych.
W opinii Siv Juvik Tveitnes "ważnym czynnikiem sukcesu było zgromadzenie wszystkich osób zajmujących się abonamentami w różnych redakcjach w jednej jednostce organizacyjnej". "Widzimy, że to przyniosło korzyści naszym gazetom. Zainwestowaliśmy również w podnoszenie naszych kompetencji, przede wszystkim w zakresie analizy danych" - zaznaczyła Tveitnes.
(DAN, 20.09.2021)