UOKiK zarzuca Orange Polska i P4 pobieranie opłat bez zgody klientów
Sprawa dotyczy takich usług, jak oferowana przez Orange usługa „Halo granie” (screen Halogranie.orange.pl)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wobec Orange Polska i P4 (operator sieci komórkowej Play). Zarzuca im pobieranie opłat za usługi bez zgody konsumentów.
Zarzuty UOKiK dotyczą pobierania opłat za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania wyraźnej zgody konsumentów. "Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności" – uzasadnia urząd. Według UOKiK za zgodę nie można też uznać wpisania do regulaminu informacji o włączeniu płatnych usług. Urząd podkreśla, że "konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych”.
Sprawa dotyczy takich usług, jak oferowane przez P4: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV” i „Pakiet 50 min”, a także oferowane przez Orange: „Halo granie”, „Cyber tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care” i „Gdzie jest dziecko”.
UOKiK nałożył już kary finansowe na konkurencyjnych operatorów komórkowych T-Mobile Polska (15 mln zł) i Polkomtel (blisko 40 mln zł). W obu przypadkach sądy poparły decyzję UOKiK (w maju br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu, a w czerwcu Sąd Apelacyjny oddalił apelację T-Mobile).
(IKO, 29.07.2021)