Wydatki reklamowe rosną mimo trwającej pandemii
W czerwcu 2021 roku telewizja zwiększyła wydatki reklamowe o 45 proc., do blisko 2 mld zł (fot. Pixabay.com)
W pierwszej połowie 2021 roku reklamodawcy zwiększyli wydatki w mediach o 10,2 proc. w stosunku do tego samego okresu w ub.r. - wynika z danych cennikowych netto firmy Kantar.
Na reklamę w mediach (bez promocji w internecie i bez uwzględnienia rabatów) przeznaczono cennikowo 17,5 mld zł. To o 10,2 proc. więcej, niż w pierwszym półroczu 2020 roku, przy czym w pierwszym kwartale ub.r. nie było jeszcze pandemii koronawirusa, więc nie zamrażano budżetów reklamowych.
Wydatki reklamowe zwiększyły jednak tylko trzy media: telewizja, na którą przeznaczono najwięcej, bo 10,4 mld zł (wzrost o 17,6 proc.); radio – 4,3 mld zł (wzrost o 11,8 proc.), reklama zewnętrzna – 593 mln zł (wzrost o 21,7 proc.). Wydatki ograniczono natomiast w magazynach – 1,6 mld zł (spadek o 7,1 proc.), w dziennikach – 560 mln zł (spadek o 6,2 proc.), w kinach – 59,5 mln zł (spadek o 83,7 proc.) i w metrze – 31,2 mln zł (spadek o 44,5 proc.).
Najwięcej na reklamę wydała cennikowo Aflofarm Farmacja Polska – 1 mld zł (spadek o 22,9 proc.). Pozostała czwórka największych reklamodawców zwiększyła wydatki na promocję. Euro-Net Warszawa przeznaczyła na reklamę 452,2 mln zł (wzrost o 65,2 proc.), Lidl – 451,9 mln zł (wzrost o 15,7 proc.), firma Terg (właściciel sieci Media Expert) – 420,2 mln zł (wzrost o 43,7 proc.), Natural Produkt Zdrovit – 344,3 mln zł (wzrost o 0,7 proc.).
W czerwcu 2021 roku wydatki reklamowe wyniosły 3,4 mld zł, czyli wzrosły o 35,5 proc. względem czerwca 2020 roku. Oprócz reklamy w metrze (spadek o 62 proc., do 3,5 mln zł), wszystkie media zanotowały wzrost wydatków na promocję, a lider zestawienia, czyli telewizja zwiększyła je o 45 proc., do blisko 2 mld zł. Spośród piątki największych reklamodawców największy wzrost wydatków reklamowych zanotowało Ferrero Polska, które przeznaczyło cennikowo 64,1 mln zł, podczas gdy w czerwcu 2020 roku wydało zaledwie 306 tys. zł.
(IKO, 26.07.2021)