KBR: słuchacze wrócili do zwyczajów sprzed pandemii
Zasięg dzienny radia zmniejszył się z 69,3 proc. w pierwszym półroczu 2020 roku do 67,5 proc. w pierwszym półroczu 2021 roku (fot. Andrea Piacquadio/Pexels)
W pierwszym półroczu 2021 roku każdego dnia radia słuchało 20,2 mln osób w wieku 15-75 lat - o 526 tys. mniej, niż rok wcześniej. Komitet Badań Radiowych podał, że słuchacze wrócili do zwyczajów sprzed pandemii.
Jak wynika z badania Radio Track, realizowanego przez Kantar, zasięg dzienny radia zmniejszył się z 69,3 proc. w pierwszym półroczu 2020 roku do 67,5 proc. w pierwszym półroczu 2021 roku. Dla porównania w pierwszym półroczu 2019 roku wskaźnik wynosił 72,2 proc.
Zdaniem Mariusza Gołdy, dyrektora marketingu Grupy RMF, spadek wynika głównie z lockdownu związanego z kolejną falą pandemii. - Zasięg dzienny radia ogółem utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie - podkreśla Gołda.
- W okresach lockdownów zmieniają się nasze zachowania, w tym wzorce słuchania radia: rzadziej mamy okazję słuchać radia w samochodzie, bo rzadziej się przemieszczamy. Radio traci więc tych słuchaczy, którzy włączają odbiorniki wyłącznie w samochodzie - dodaje Mariusz Gołda.
Średni czas słuchania radia wynosił w pierwszym półroczu 2021 roku cztery godziny i 17 minut i był o sześć minut krótszy niż rok wcześniej.
Komitet Badań Radiowych, który tworzą Grupa RMF, Eurozet, Grupa Radiowa Agory i Grupa ZPR Media, podał, że w drugim kwartale 2021 roku 40,3 proc. badanych deklarowało słuchanie radia w samochodzie (34,6 proc. w drugim kwartale 2020 roku). Wynik zbliża się do wskazań w drugim kwartale 2019 roku (41 proc.). W domu radio wybierało 33,3 proc. ankietowanych (spadek z 38,3 proc. w drugim kwartale 2020 roku).
Na powrót do zwyczajów sprzed pandemii wskazują także systematycznie rosnące wskaźniki zasięgu dziennego i czasu słuchania radia. W fali styczeń-marzec 2021 zasięg dzienny radia wynosił 67 proc., luty-kwiecień 2021 - 67,2 proc., marzec-maj 2021 - 67,5 proc., a kwiecień-czerwiec 2021 - 68,1 proc. W pierwszym kwartale radia słuchano średnio przez cztery godziny i 14 minut, a w drugim kwartale - o sześć minut dłużej.
- Spodziewamy się, że w kolejnych falach ten trend rosnący zostanie utrzymany i w drugiej połowie słuchalność wróci do poziomu z poprzednich lat - podsumowuje Mariusz Gołda z Grupy RMF.
(KOZ, 23.07.2021)