Zysk wydawcy "Pulsu Biznesu" spadł prawie o dwie trzecie
W 2020 roku średnia sprzedaż "Pulsu Biznesu" wyniosła 9925 egz.
Bonnier Business Polska, wydawca m.in. dziennika "Puls Biznesu" oraz serwisów Pb.pl i Bankier.pl, odnotował w ubiegłym roku spadek przychodów netto ze sprzedaży o 12,11 proc. w porównaniu z 2019 rokiem, a jego zysk zmalał o 66,24 proc.
Przychody spółki ze sprzedaży netto wyniosły w ubiegłym roku 55,94 mln zł (rok wcześniej 63,65 mln zł), a zysk netto spadł z 3,14 mln zł w 2019 do 1,06 mln zł w 2020 roku. Zysk zostanie przeznaczony na pokrycie straty z lat ubiegłych.
Jak wyszczególniono w sprawozdaniu, sprzedaż egzemplarzowa przyniosła spółce 11,16 mln zł, sprzedaż powierzchni reklamowej - 17,39 mln zł, sprzedaż e-commerce 21,42 mln zł, sprzedaż usług sponsoringowych oraz uczestnictw - 5,81 mln zł, inna sprzedaż - 159,4 tys. zł.
Z powodu pandemii najbardziej ucierpiał dział eventowy spółki. W wyniku wprowadzenia zakazów w związku z zagrożeniem koronawirusem gale, takie jak Giełdowa Spółka Roku, Gazele Biznesu, 100 Kobiet Biznesu i Złoty Bankier, zostały odwołane, a ich wyniki ogłoszono w internecie. Do połowy marca Bonnier Business Polska zorganizował 12 konferencji w trybie stacjonarnym, od marca do grudnia - 35 konferencji online i 54 webinaria. Jak podano w sprawozdaniu, sprzedaż usług eventowych w kwietniu 2020 roku spadła o 88 proc. w porównaniu z kwietniem poprzedniego roku.
O ok. 30 proc. spadła sprzedaż reklamy w druku, jednak "już od maja 2020 roku spółka odnotowała znaczną poprawę na rynku reklamy, przenosząc stopniowo aktywności biznesowe do przestrzeni online, co w skali całego roku zaskutkowało osiągnięciem sprzedaży na poziomie tylko o 12% niższym w porównaniu do 2019 roku" - napisano w sprawozdaniu.
Koszt działalności operacyjnej zmniejszył się do 56,01 mln zł w 2020 roku z 59,39 mln zł w 2019 roku (spadek o 5,69 proc.). W tym na wynagrodzenia przeznaczono 18,73 mln zł, podczas gdy rok wcześniej 17,67 mln zł. Zatrudnienie spadło do 193 osób (w tym liczba pełnych etatów: 187) z 211 osób (209 pełnych etatów) rok wcześniej. Z firmy odeszło 30 pracowników, zatrudniono 21 osób, dwa stanowiska pracy zlikwidowano. Na rzecz ochrony miejsc pracy spółka otrzymała 1,1 mln zł z tzw. tarczy antykryzysowej.
W maju 2020 roku spółka spłaciła swoje zobowiązania (24 mln zł) w stosunku do AB Bonnier Finans i w tym samym dniu zaciągnęła nową pożyczkę na trzy lata od AB Bonnier Finans w wysokości 20 mln zł. Jedynym udziałowcem spółki jest szwedzka grupa Bonnier Business Press AB.
Jak wynika z danych Polskiego Badania Czytelnictwa, średnia sprzedaż "Pulsu Biznesu" wyniosła w 2020 roku 9925 egz. i była wyższa o 3,58 proc. niż w roku 2019. To jedyny dziennik ogólnopolski, który poprawił sprzedaż w tym czasie.
(KRY, 20.07.2021)