Digital liderem w reklamie według raportu IAB Polska
Wartość rynku reklam digitalowych po raz pierwszy w historii przekroczyła 5 mld zł (fot. LinkedIn Sales Solutions/Unsplash)
Raport Strategiczny Internet 2020/2021 sporządzony przez IAB Polska pokazuje, że pomimo spadków sprzedaży większości formatów mediowych i reklamowych w ostatnich 12 miesiącach, wartość rynku reklam cyfrowych w Polsce jest rekordowa.
Wartość rynku reklam digitalowych po raz pierwszy w historii przekroczyła 5 mld zł. Jest to następstwo m.in. popularyzacji zdalnej pracy i nauki, przeniesienia produktów i usług do sieci i rekordowego odsetka gospodarstw domowych z dostępem do sieci, która wyniosła w 2020 roku 90,4 proc. W wypadku gospodarstw z dziećmi liczba ta wyniosła 99,5 proc.
Wartość 5,2 mld zł oznacza, że rynek online wzrósł o 5 proc. w stosunku do 2019 roku. Nadal najpopularniejszą formą promocji online jest reklama graficzna w formie display oraz wideo, która odpowiada za 48 proc. całego rynku. Marketerzy przestali za to korzystać z ogłoszeń, które stanowią 15 proc. całego rynku, co jest spadkiem o 8 proc. w stosunku do poprzedniego badania. Według IAB reklama cyfrowa w 2021 roku ma szansę wzrosnąć o około 10 proc.
Najszybciej rosnącym rynkiem w okresie pandemii okazał się rynek e-commerce. W 2020 roku liczba osób, które deklarowały dokonanie zakupów online, wzrosła o 11 proc., do 73 proc. Aż 34 proc. Polaków zamawiało przez internet produkty, których nigdy wcześniej nie kupowało poprzez ten kanał.
Według badań Mediapanel z polskich stron Polacy najchętniej odwiedzają te z Grupy Wirtualna Polska - jej serwisy w grudniu odwiedziło 21,4 mln osób.
IAB istnieje na polskim rynku od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska i posiada około 230 członków, wśród których znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne. Jest to 18. edycja raportu.
(KAP, 16.07.2021)