Branża radiowa z ostrożnym optymizmem patrzy na kolejne miesiące
- Radio obroniło się bardzo dobrze w mediaplanach klientów - komentuje Tomasz Ramza z Grupy RMF (fot. Pixabay.com)
Wydatki na reklamę radiową w pierwszym półroczu 2021 roku spadły o 1-1,5 proc. w porównaniu z pierwszym półroczem 2019 roku, czyli przed pandemią - szacuje Grupa RMF.
- Były lepsze i gorsze miesiące, ale generalnie mimo wszystko na tle innych mediów uważamy, że radio obroniło się bardzo dobrze w mediaplanach klientów - komentuje pierwsze półrocze w radiu Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF. Według estymacji nadawcy radio jest - obok internetu i telewizji - w okolicach powtórzenia wyniku z 2019 roku, ale jednak na niewielkim minusie (1-1,5 proc.). - To świetny wynik w naszej ocenie, biorąc pod uwagę, że jednak były miesiące trudne - styczeń i kwiecień - ze względu na lockdown i falę zachorowań. Nie jest tajemnicą, że część klientów ograniczała wydatki - przyznaje Ramza. Jego zdaniem Grupa RMF jest w lepszej sytuacji niż reszta rynku.
Zdaniem Ewy Rosiewicz, prezeski i dyrektorki biura reklamy Eurozetu, radio dobrze radzi sobie w tym trudnym dla rynku reklamy czasie. - Zarówno porównując odbicie względem 2020 roku, ale również porównując do roku 2019, widać mocną i stabilną pozycję radia - uważa. - Zauważalny jest wzrost zainteresowania reklamą w radiu zarówno w sektorach handlu i farmaceutyków, czyli dwóch głównych sektorów obecnych w radiu. Rośnie również kategoria finansów - wskazuje Ewa Rosiewicz.
Tomasz Ramza z Grupy RMF dobrą sytuację radia tłumaczy elastycznością, którą - jego zdaniem - docenili klienci. - Realizowaliśmy podejście, które pozwalało im włączać i wyłączać szybko aktywności. To ważny czynnik - tłumaczy. Jako drugi argument podaje koszty dotarcia w porównaniu z zasięgiem radia. Grupa RMF szacuje, że radio jest tańsze od telewizji ok. 4-4,5 raza.
- Z ostrożnym optymizmem patrzymy na kolejne miesiące. Mamy nadzieję, że drugie półrocze będzie nie gorsze niż pierwsze, przy czym niepewność wynikająca z ryzyka kolejnych fal COVID-19 mogą bardzo szybko wpłynąć na zmiany potrzeb komunikacyjnych klientów - uważa Ewa Rosiewicz z Eurozetu.
Tomasz Ramza informuje, że trzeci kwartał zaczął się dla radia dobrze. Zaznacza jednak: - Cały czas nie można mówić o powrocie do normalności, o czym świadczy chociażby mniejsza skłonność inwestycji w akcje niestandardowe i specjalne oraz sponsoringi.
(KOZ, 16.07.2021)