Reklamy Google'a pod lupą Komisji Europejskiej
Według KE Google miał faworyzować własne usługi w reklamach internetowych (fot. Souvik Banerjee/Unsplash.com)
Komisja Europejska wszczęła dochodzenie ws. złamania przez Google zasad konkurencji. Koncern miał w swoich reklamach internetowych faworyzować własne usługi, utrudniając działania wydawców.
"Google zbiera dane, które mają być wykorzystywane do ukierunkowanych celów reklamowych, sprzedaje powierzchnię reklamową, a także działa jako pośrednik reklamowy online. Tak więc Google jest obecny na prawie wszystkich poziomach łańcucha dostaw reklam graficznych online. Obawiamy się, że Google utrudnił (działanie - przyp. red.) konkurencyjnym usługom reklamowym" - powiedziała w wywiadzie wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.
.@Google collects data, sells ad space & intermediates at almost all levels of the online display advertising supply chain. We are concerned that @Google has made it harder for rivals to compete in the #AdTech market. Today, we open an investigation More: https://t.co/Mi88ecWoKh
— Margrethe Vestager (@vestager) June 22, 2021
Komisja chce zbadać, czy Google utrudniał reklamodawcom i wydawcom dostęp do danych z reklam graficznych, narzucał obowiązek korzystania z Google Ad Manager przy reklamach na YouTube oraz faworyzował własne rozwiązania reklamowe. Postępowanie wszczęto na podstawie art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który zakazuje stosowania porozumień wykluczających konkurentów z rynku.
Decyzję KE z zadowoleniem przyjęli we wspólnym oświadczeniu europejskie media oraz wydawcy. "Nadszedł czas, aby Europa nałożyła więcej obowiązków na globalne platformy internetowe – które już dawno przestały być jedynie dostawcami infrastruktury technologicznej – i uczyniła je bardziej odpowiedzialnymi poprzez odzwierciedlenie ich siły rynkowej, codziennego masowego zasięgu i wpływu na społeczeństwa" - napisano w stanowisku. Sygnatariusze apelu, m.in. Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet (ENPA) i Europejska Unia Nadawców (EBU), wzywają komisję do zapewnienia wydawcom swobody redakcyjnej i ograniczenia możliwości usuwania treści przez koncerny cyfrowe.
KE szacuje, że w 2019 roku wydatki na reklamy graficzne tylko na terenie Unii wyniosły około 20 mld euro.
(PTD, 23.06.2021)