"Bez LGBT+ nie ma Polski". Ruszyła kampania przeciw wykluczeniu w Polsce
Kampania ma podkreślić, że osoby nieheteronormatywne są nieodłączną częścią Polski i społeczeństwa (fot. materiały prasowe)
19 czerwca, w dniu warszawskiej Parady Równości rozpoczęła się kampania społeczna realizowana wspólnie przez Gazeta.pl, Wyborcza.pl, "Gazetę Wyborczą”, Tok FM, stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza i agencję MullenLowe Warsaw.
MullenLowe Warsaw jest pomysłodawcę akcji. Idea kreatywna kampanii i główny przekaz opierają się na "wykluczeniu" liter: L, G, B i T z tekstów na portalach i w serwisach internetowych, na pierwszych stronach gazet oraz w mediach społecznościowych. Twórcy akcji chcą w ten sposób pokazać, że "Bez LGBT+ nie ma Polski", a polska kultura bez społeczności nieheteronormatywnej nie byłaby pełna.
Z okazji Parady Równości z logotypów i stron Gazeta.pl, Wyborcza.pl, "Gazety Wyborczej" i Tokfm.pl znikły litery L, G, B i T, symbolizując wykluczenie tych osób ze społeczeństwa. Litery zostaną usunięte z samego rana 19 czerwca i powrócą dopiero po starcie parady. Jednak nie wszędzie – wydana tego dnia "Gazeta Wyborcza" zostanie wydrukowana bez liter G, B i T w logo.
Dodatkowo, w wymienionych mediach opublikowane zostaną materiały dotyczące sytuacji osób nieheteronormatywnych w Polsce oraz link do strony akcji: bezlgbtplusniemapolski.pl
– W kampanii chcieliśmy podkreślić, że osoby nieheteronormatywne są nieodłączną częścią Polski i społeczeństwa, dlatego prowokacyjnie usunęliśmy z polskiego języka litery L, G, B i T – mówi Marcin Nowak, dyrektor kreatywny w agencji MullenLowe Warsaw. – W ten sposób udowodniliśmy, że bez nich Polska nie jest kompletna. Jest uboga i ułomna. Jest "Poską". To kampania patriotyczna, bo nasze dziedzictwo narodowe, z którego jesteśmy tak dumni, jest efektem różnorodności polskiego społeczeństwa. Nie zgadzamy się na zawłaszczenie Polski przez jedną grupę społeczną. Polska jest Polską tylko wtedy, kiedy jest w niej miejsce dla wszystkich Polaków – dodaje Nowak.
– Akcją, tworzoną wspólnie przez kilka redakcji, chcemy pokazać, że społeczeństwo, kultura czy dziedzictwo nie są pełne, gdy wykluczymy z nich jakąś grupę. Sytuacja osób nieheteronormatywnych jest w Polsce dużo trudniejsza niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej, dlatego wierzymy, że trzeba się angażować i przeciwdziałać homofobi – dodaje Wiktoria Beczek, powołana właśnie koordynatorka treści dotyczących różnorodności i inkluzywności w Gazeta.pl.
– Ta współpraca jest dla mnie istotna także z powodów prywatnych, bo sama należę do społeczności LGBT+ – komentuje Aleksandra Sobczak, zastępczyni redaktora naczelnego „Wyborczej” i szefowa Wyborcza.pl. – Naszą wspólną misją jest wspieranie mniejszości oraz walka o prawa człowieka – dodaje.
(AMS, 19.06.2021)