TVP promuje piłkarskie Euro hazardem, paleniem cygar i piciem alkoholu
Minutowy spot utrzymany jest w konwencji gry w pokera z paleniem cygar i piciem alkoholu (screen Twitter.com/mszkolnikowski)
Telewizja Polska promuje transmisje Mistrzostw Europy w piłce nożnej spotem wykorzystującym motyw hazardu. - Po prostu wstyd - komentuje Jan Dworak, były przewodniczący KRRiT.
"Światowa premiera spotu @sport_tvppl na @EURO2020 oraz oscarowa rola @SebastianMila11! Wchodzimy all in?" - napisał na Twitterze dyrektor TVP Sport Marek Szkolnikowski.
Minutowy spot TVP utrzymany jest w konwencji gry w pokera z paleniem cygara i piciem mocnego alkoholu. Przeplatany jest fragmentami archiwalnych spotkań piłkarskich.
Światowa premiera spotu @sport_tvppl na @EURO2020 oraz oscarowa rola @SebastianMila11! Wchodzimy all in?? pic.twitter.com/BRzULG94Wj
— Marek Szkolnikowski (@mszkolnikowski) May 19, 2021
"Sport i hazard powinny być od siebie jak najdalej. Zwłaszcza w warstwie promocyjnej" - skomentował na Twitterze Krzysztof Berenda, dziennikarz RMF FM. "Większej głupoty ws. reklamy sportu nie widziałem. TVP promuje Euro 2020 za pomocą... hazardu. Hazard to nałóg! Oraz przypomnę, że reklamowanie go jest niedozwolone" - napisał na Twitterze dziennikarz Tomasz Golonko. "Promocja hazardu na sterydach zamiast zdrowej rywalizacji sportowej" - stwierdził na Twitterze dziennikarz Jakub Krupa. "Głupiej i mniej odpowiedzialnie (co ironiczne, skoro mówimy o mediach publicznych) się tego nie dało zrobić. Brakuje tylko tego, żeby okazało się, że ta reklamówka łamie przepisy ustawy hazardowej" - dodał Krupa.
W środę przed północą Marek Szkolnikowski poinformował na Twitterze: "Skoro spot wzbudził takie skrajne emocje to nie wejdzie do oficjalnej kampanii EURO. Jutro zaprezentujemy bardziej jednoznaczną wersję".
Skoro spot wzbudził takie skrajne emocje to nie wejdzie do oficjalnej kampanii EURO. Jutro zaprezentujemy bardziej jednoznaczną wersję ?? miłego wieczoru!
— Marek Szkolnikowski (@mszkolnikowski) May 19, 2021
Zdaniem Jana Dworaka, byłego przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, spot autopromocyjny nie jest reklamą zakazanych przedmiotów i nie narusza ustawy o radiofonii i telewizji. - Ale to jest zdecydowanie niezgodne z misją telewizji publicznej, i w bardzo złym guście. Reklamowanie sportu - nawet tak skomercjalizowanego jak piłka nożna - przy pomocy alkoholu, tytoniu i gier hazardowych, to po prostu wstyd - komentuje Dworak.
Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych i były przewodniczący KRRiT, zwraca uwagę na wyeksponowane w spocie cygaro. - To jest jednoznacznie niedopuszczalne - ocenia Braun, wskazując zarówno na przepisy ustawy o radiofonii i telewizji, jak i ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (do której odwołuje się ustawa o RTV). - Ustawa ta kategorycznie zakazuje wszelkiej promocji wyrobów tytoniowych. To nie jest tylko kwestia reklamy określonego tytoniu, także promocja używania wyrobów tytoniowych jest zakazana i zagrożona wysoką karą - tłumaczy Braun.
Adwokat Mateusz Janion, partner w kancelarii Loewen Legal Hub, przypomina, że ustawa o grach hazardowych przewiduje bardzo rygorystyczne unormowania także w zakresie reklamy i promocji. - I to nie tylko samych gier hazardowych w sensie ścisłym, ale także w zakresie – przez rozszerzenie definicji reklamy i promocji – publicznego rozpowszechniania między innymi symboli graficznych związanych z grami hazardowymi, publicznego prezentowania gier hazardowych oraz reklamowania podmiotów, których wizerunek reklamowy wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsamy z grami w karty - tłumaczy Mateusz Janion. Wskazuje, że prowadzenie reklamy lub promocji gier hazardowych wbrew przepisom ustawy jest karalne zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego.
- W spocie promującym Mistrzostwa Europy przedstawiono między innymi symbole graficzne związane z grą w karty, tj. symbole używane na kartach do gry, żetony pokerowe. Tym samym wydaje się, że co najmniej – wykładany literalnie – zakaz z art. 29 ust. 6 mógł zostać naruszony - komentuje mecenas Janion. Jednocześnie zaznacza: - Osobną sprawą jest to, czy naruszenie to miało charakter pozwalający na jego ściganie karne.
Dyrektor TVP Sport Marek Szkolnikowski nie odpowiedział na pytania "Press" dotyczące kontrowersyjnego spotu.
(KOZ, 20.05.2021)