Wszystkie gazety Polska Press wydrukowały ten sam tekst o Orlenie
Materiał promujący Orlen ukazał się we wszystkich gazetach Polska Press (fot. Jan Bielecki/East News)
W dziennikach i serwisach internetowych Polska Press Grupy pojawił się ten sam materiał promocyjny dotyczący fuzji Orlenu z Lotosem. - Poszło jako materiał centralny - mówi "Press" osoba z kierownictwa gazety koncernu prasowego, którego właścicielem od marca jest PKN Orlen.
Sprawa dotyczy artykułu "Fuzja PKN ORLEN z Lotosem: optymalizacja działań zamiast konkurowania", który został w poniedziałek przedrukowany w gazetach Polska Press i opublikowany w serwisach internetowych wydawnictwa. Dodatkowo materiał promocyjny zapowiedziano na okładkach gazet. Tekst z cytatami Jacka Ciborskiego z Orlenu, Krzysztofa Nowickiego z Lotosu, Tomasza Wróblewskiego z Warsaw Enterprise Institute oraz prof. Zbigniewa Krysiaka z Instytutu Myśli Schumana wychwalał potrzebę fuzji dwóch gigantów naftowych: Orlenu i Lotosu.
- Poszło jako materiał centralny u nas z numerem reklamowym i oznaczeniem, że to materiał partnera - tłumaczy "Press" osoba z kierownictwa gazety należącej do Polska Press. "Gazeta Wyborcza" informowała, że materiał wychwalający Orlen trudno odróżnić w druku od tekstu redakcyjnego. Joanna Pazio, rzeczniczka Polska Press, argumentuje, że prawo prasowe nie zostało złamane. - Materiały redakcyjne w naszych dziennikach są co do zasady podpisywane imieniem i nazwiskiem autora, często też sygnowane jego fotografią. W tym przypadku na komercyjny charakter materiału wskazują: oznaczenie partnera relacji, wskazanie numeru zlecenia reklamowego oraz inna czcionka - mówi "Press" Pazio.
Zapytaliśmy Orlen o powody wydrukowania materiału promocyjnego we wszystkich dziennikach, które należą do koncernu naftowego. "Publikacje zamieszczone w tytułach prasowych i serwisach internetowych Polska Press były standardowym działaniem, podjętym w ramach tej współpracy i związanym z promocją ważnej dla PKN ORLEN tematyki poruszonej podczas Kongresu 590" - czytamy w odpowiedzi biura prasowego Orlenu. Koncern dodaje, że podobną współpracę ma z "Dziennikiem Gazetą Prawną" (Infor Biznes) i "Pulsem Biznesu" (Bonnier Business Polska), a "artykuły w nich opublikowane każdorazowo oznaczone były jako materiały promocyjne, zgodnie z praktyką przyjętą przez redakcje".
Od 1 marca właścicielem koncernu prasowego Polska Press jest Orlen. Zgodę na transakcję wyraził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale odwołanie złożył rzecznik praw obywatelskich. Jego zdaniem przejęcie większości gazet regionalnych, serwisów internetowych oraz drukarni przez koncern kontrolowany przez skarb państwa zagraża niezależności redakcji. Do tej pory nowe kierownictwo Polska Press wymieniło czterech redaktorów naczelnych na 20 wydawanych dzienników regionalnych.
(PTD, 12.05.2021)