Polski rynek wideo na żądanie przez pięć lat urośnie prawie dwukrotnie
Do 2026 roku liczba subskrybentów usług SVOD w Europie Środkowo-Wschodniej wzrośnie do 40 mln (fot. Erik Mclean/Unsplash.com)
Rynek wideo na żądanie w Europie Środkowo-Wschodniej ma wzrosnąć o 25 mln subskrybentów do 2026 roku – wynika z raportu brytyjskiej firmy badawczej Digital TV Research. W Polsce ma przybyć 6 mln subskrybentów.
Z raportu Digital TV Research wynika, że do 2026 roku liczba subskrybentów usług SVOD w Europie Środkowo-Wschodniej wzrośnie do 40 mln. Rosja, jako lider rynku subskrypcji w regionie, ma wygenerować 10 mln, a Polska - 6 mln.
Na koniec 2020 roku w regionie było 15 mln subskrybentów SVOD.
Digital TV Research
Współautorka bloga Screenlovers.pl Joanna Nowakowska zauważa, że biorąc pod uwagę fakt, że obecnie w Polsce są 4 mln gospodarstw subskrybujących przynajmniej jeden serwis SVOD i ok. 7 mln sprzedanych subskrypcji (szacunki firmy OMDIA dla ScreeenLovers), dołączenie kolejnych 6 mln w perspektywie pięciu lat wydaje się realne. - Realne głównie w tym sensie, że rynek nie jest jeszcze nasycony, tymczasem nawet w młodszych grupach wiekowych wzory konsumpcji wideo nieuchronnie zmieniają się w kierunku na życzenie, a zyski z subskrypcji coraz mocniej kuszą także nadawców - mam tu na myśli na przykład Playera i jego przejście na model subskrypcyjny. O ile na świecie mówi się już o zwolnieniu tempa rozwoju SVOD - po rekordowym pandemicznym 2020 roku i zwrocie ku modelowi reklamowemu, w Polsce nadal segmenty SVOD i AVOD mają potencjał dynamicznego wzrostu - mówi Nowakowska.
Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Player.pl, także uważa wzrost o 6 mln za możliwy. - W Polsce mamy 13 mln gospodarstw domowych, z czego prawie 90 proc. korzysta z jakiejkolwiek płatnej telewizji - kablowej czy satelitarnej. Bardzo prawdopodobne, że w przyszłości połowa gospodarstw w Polsce będzie miała subskrypcję VOD. Pandemia przyspieszyła rozwój VOD w Polsce, ale zainteresowanie wideo na żądanie nie spadnie wraz z jej końcem - mówi Gozdowski. - Pod koniec tego roku czeka nas kolejne przyspieszenie w związku z wejściem Disney+. Każdy nowy gracz, który inwestuje w dany rynek, powoduje wzrost kategorii – widzieliśmy to na przykładzie Netflixa, Showmaxa i Playera – dodaje.
Przekładany debiut Disney+
W listopadzie Disney+ ogłosił, że przygotowuje się do premiery na Słowacji i w Czechach w drugiej połowie 2021 roku. Obecnie serwis jest już dostępny w wielu krajach Europy Zachodniej, ale w Europie Środkowo-Wschodniej jeszcze się nie pojawił. W marcu ubiegłego roku Polska pojawiła się na liście krajów, gdzie serwis miał zadebiutować w lecie 2020 roku. Była to jednak, jak się okazało, pomyłka. Marta Szafrańska, director corporate communications w The Walt Disney Company, poinformowała wówczas, start Disney+ w Polsce przewidywany jest na rok 2021.
Maciej Gozdowski zapytany o możliwy powód przesunięcie premiery Disney+ w Polsce tłumaczy, że wynika to z kalkulacji biznesowych. - Polska jest dużym rynkiem z punktu widzenia europejskiego, ale globalnie są jeszcze większe, które Disney uważa za bardziej intratne. Dodatkowo prawa do Disneya na wyłączność w Polsce posiada HBO. Licencja kończy się najprawdopodobniej pod koniec 2020 roku - mówi Gozdowski.
Według dyrektora Player.pl czas okołoświąteczny to najlepszy moment na debiut Disney+, bo ich treści idealnie wpasowują się w klimat świąt. - Zdziwiłbym się, gdyby Disney+ przełożył premierę na przyszły rok, bo święta Bożego Narodzenia to dla nich idealny moment na premierę. Na ich miejscu nawet z ograniczoną biblioteką podjąłbym decyzję o wejściu do Polski - przekonuje Gozdowski.
Niedościgniony Netflix
Digital TV Research prognozuje, że Netflix w ciągu najbliższych pięciu lat zwiększy ponaddwukrotnie bazę subskrybentów - z 4,7 mln do 12,3 mln. Z kolei Disney+, który nie jest jeszcze dostępny w regionie, do 2026 roku będzie miał 6 mln subskrybentów, a HBO Max, który w drugiej połowie 2021 roku ma zastąpić HBO Go - 1,2 mln subskrybentów. Nowakowska zaznacza, że tempo rozwoju płatnych subskrypcji będzie zależało od inwestycji globalnych graczy - z Disney+ na czele, ale też od lokalnych inicjatyw. - Wbrew oczekiwaniom na razie nie ma wśród nich wspólnego projektu VOD ogólnopolskich nadawców, którzy wzorem Francji (Salto) czy Wielkiej Brytanii (Britbox) mieliby tworzyć lokalną „alternatywę” dla globalnych serwisów - mówi Nowakowska.
Unsplash.com
Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research, przekonuje, że poza okresem prognozy region nadal będzie podatny na wzrost. "Do 2026 r. tylko 17 proc. gospodarstw domowych w regionie będzie subskrybowało przynajmniej jedną platformę SVOD" - mówi w Murray.
Z danych raportu wynika, że całkowita liczba subskrypcji SVOD w 138 krajach, które były badane (w tym Polska), w tym roku przekroczy 1 mld i osiągnie 1,5 mld do 2026 roku. 2020 rok zamknięto z 904 mln subskrybentów.
Według danych Mediapanelu w kwietniu najpopularniejszym serwisem VOD w Polsce był Netflix. Odwiedziło go 5,93 mln użytkowników.
(BAE, 14.05.2021)