UOKiK wszczął postępowania antymonopolowe przeciwko Polsatowi i Discovery
Według prezesa UOKiK działania Polsatu i Discovery "mogą stanowić niedozwolone wykorzystywanie pozycji spółek na rynku dystrybucji programów telewizyjnych" (fot. materiały prasowe)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął dwa postępowania antymonopolowe przeciwko Telewizji Polsat i spółkom z grupy Discovery. Zastrzeżenia budzi m.in. sposób sprzedaży kanałów w pakietach.
Urząd poinformował, że otrzymywał w ostatnim czasie "wiele skarg od operatorów, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów, dotyczących ograniczania swobody kształtowania oferty programowej czy wyboru programów telewizyjnych".
UOKiK podał, że wszczęcie postępowania poprzedziło postępowanie wyjaśniające, w ramach którego, ustalając, jak funkcjonuje rynek, Urząd zbierał informacje od przedstawicieli branży, ale też innych regulatorów.
Z informacji Urzędu wynika, że operatorzy mają możliwość zakupu kanałów w pakiecie - 28 od Telewizji Polsat i co najmniej 6 w przypadku spółek z grupy Discovery, do której należy TVN. Mogą również kupować pojedyncze kanały, jednak - jak wskazuje UOKiK - jest to dla nich absolutnie nieopłacalne.
1/2 Prezes #UOKiK Tomasz Chróstny wszczął dwa postępowania antymonopolowe: przeciwko Telewizji Polsat i czterem spółkom z grupy kapitałowej Discovery. pic.twitter.com/LBGpv4RfpV
— UOKiK (@UOKiKgovPL) May 5, 2021
Urząd podaje, że przykładowo zakup tylko dwóch kanałów od Telewizji Polsat może być droższy od całego pakietu kanałów, w którym są również te dwa kanały. Z kolei w przypadku grupy Discovery, nabycie trzech kanałów telewizyjnych może być droższe od zakupu któregokolwiek z pakietów oferowanych przez grupę Discovery. Dodatkowo, umowy zakupu pakietów przewidują, że operatorzy płatnej telewizji muszą umieszczać pewną część kanałów w podstawowych, czyli najbardziej powszechnych pakietach, które sami oferują swoim klientom.
"Działania Telewizji Polsat i spółek z grupy kapitałowej Discovery mogą stanowić niedozwolone wykorzystywanie pozycji spółek na rynku dystrybucji programów telewizyjnych" - stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie prasowym.
Za nadużywanie pozycji dominującej przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
(KOZ, 05.05.2021)