Dział: TELEWIZJA

Dodano: Marzec 24, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

TVN liderem w grupie komercyjnej, TVN Siedem wyprzedził TVP 1

W grupie komercyjnej TVN Siedem ma wyższy udział niż TVP 1 (fot. Cottonbro/Pexels)

Po pierwszych trzech tygodniach marca TVP 1 i TVP 2 zwiększyły udział w widowni telewizyjnej wśród widzów powyżej 4. roku życia w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Pozycję lidera w grupie komercyjnej utrzymał TVN, ale wyższy udział od niego miała kategoria "inne", która uwzględnia m.in. oglądalność aplikacji na Smart TV. Z kolei TVN Siedem prześcignął TVP 1.

W dniach 1-21 marca udział TVP 1 w rynku wyniósł 9,27 proc., co oznacza wzrost z 9,18 proc. rok wcześniej (2-22 marca 2020). Na drugą pozycję awansowała TVP 2, powiększając udział z 7,92 proc. do 8,82 proc. Telewizyjna Dwójka wyprzedziła Polsat, który zanotował niewielki spadek z 8,77 proc. do 8,7 proc. Udział TVN spadł również nieznacznie z 7,74 proc. do 7,36 proc.

- Oczywiście musimy pamiętać, że analogiczny okres 2020 roku to początek lockdownu, który mocno wpłynął na układ sceny telewizyjnej - zaznacza Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House. - Warto natomiast zaznaczyć, że także w 2019 roku udział TVP 2 był niższy – a to oznacza, że stacja nie tylko spowolniła trend spadkowy, ale wręcz odrabia udział w widowni - analizuje Baczyńska. Wskazuje, że niezmiennie najwięcej widzów gromadzi serial TVP 2 "M jak miłość", wysoką widownię zdobywa też "The Voice Kids". - Najmocniejszą stroną stacji są seriale i rozrywka - nie ma wątpliwości ekspertka.

W grupie komercyjnej bez zmian pozostają trzy pierwsze miejsca. Pozycję lidera utrzymuje TVN, zdobywając 9,67 proc. wobec 9,85 proc. rok wcześniej. Udział Polsatu spadł z 9,78 proc. do 9,44 proc., a TVP 2 - z 7,12 proc. do 6,64 proc.

Na czwarte miejsce awansował TVN Siedem, wyprzedzając TVP 1. Udział TVN Siedem wzrósł z 4,51 proc. do 5,15 proc., a TVP 1 spadł - z 5,57 proc. do 5 proc. Do Jedynki zbliżył się TV Puls, notując wzrost z 3,74 proc. do 4,48 proc.

- Zważywszy, że na wynik TVP 1 w tym okresie pozytywnie wpłynęły transmisje skoków narciarskich z wysoką widownią, regularna ramówka nie pracuje w tej grupie najlepiej - wyjaśnia Katarzyna Baczyńska. - Nieduża różnica między Pulsem a TVP 1 pokazuje, że choć Puls nie ma tak spektakularnych wydarzeń w swojej ramówce, a najchętniej oglądane są filmy - w tym okresie ani jeden nie przebił bariery 1 mln widzów - to jednak ta stacja zapewnia bardziej wyrównane dotarcie do młodszej grupy komercyjnej. Gdyby nie sport w TVP 1, różnica w udziale byłaby jeszcze mniejsza - komentuje.

Katarzyna Baczyńska zwraca uwagę, że w grupie komercyjnej wyższy udział od TVN ma kategoria "inne", do której - niemonitorowanych przez Nielsena stacji - zalicza się oglądalność z aplikacji na Smart TV. - A to pokazuje, że przede wszystkim młodsi widzowie coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Pojedynek o widza już dawno przekroczył barierę linearności, a zmiana nawyków i wzrost konsumpcji treści wideo online wywołane COVID-19 sprawiły, że stał się on jeszcze bardziej zaciekły - kwituje.

Dane: Nielsen Media. (KOZ)

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(KOZ, 24.03.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.