Gemius i PBI będą mierzyć treści audio i wideo online
Nowe badanie obejmie pomiar oglądalności i słuchalności zarówno na komputerach stacjonarnych oraz laptopach, jak i na urządzeniach mobilnych (fot. Mika Baumeister/Unsplash.com)
Gemius i Polskie Badania Internetu uruchamiają pomiar treści audio i wideo online w ramach Mediapanelu. Wyniki dostępne mają być od 24 marca.
Pomiar materiałów audio i wideo w badaniu Mediapanel obejmie na początku Grupę RMF, Grupę Agora, Grupę Wirtualna Polska, Grupę Polsat – Interia oraz Grupę ZPR Media.
Dane prezentowane będą w podziale na treści audio i wideo, z rozróżnieniem na materiały emitowane w modelu na żądanie (on demand) oraz linearnym (broadcast). Dodatkowo w modelu linearnym wyróżnione zostaną stacje telewizyjne i programy radiowe. Pozwoli to na uwzględnianie danych z platform wideo (np. WP Pilot) w oglądalności koncesjonowanych stacji telewizyjnych oraz danych z platform audio (np. Eska GO) w słuchalności programów radiowych. Od 1 lipca br. wyniki uwzględniać będą także playery, na których wydawcy nie umieszczą skryptów pomiarowych.
"Wdrożenie pomiaru treści audio i wideo do badania Mediapanel otwiera istotny etap w jego rozwoju" – komentuje Aleksandra Załęska, koordynująca zespół realizujący badanie po stronie Gemiusa. – "Udostępnienie danych na temat oglądalności i słuchalności w internecie pozwoli wydawcom w kompleksowy sposób przyglądać się własnym odbiorcom, szacować zasięg całej grupy, a w konsekwencji optymalizować swoją ofertę. Reklamodawcy natomiast zyskają cenne informacje, przydatne do bardziej precyzyjnego planowania mediów".
Zdaniem Joanny Nowakowskiej, communications and market analysis manager w Wavemaker, tak szybko, jak w pomiarze Gemiusa pojawią się wszyscy kluczowi gracze wideo – największe strony AVOD, serwisy głównych nadawców - powinien być on źródłem wartościowej wiedzy dla rynku.
– Mam nadzieję, że Gemius włączy do swojego pomiaru rosnący segment Smart TV, czyli telewizorów podłączanych do sieci. Z punktu widzenia rynku SVOD (subskrypcje) i BVOD (serwisy nadawców) to kluczowy ekran, do tego o rosnącym znaczeniu. Ostatnia fala VideoTrack, cyklicznego badania Wavemaker, z jesieni ub.r., pokazała, że w Polsce już ponad 10 mln osób w wieku 16+ korzysta z aplikacji na telewizorach podłączonych do sieci – mówi Nowakowska.
Nowe badanie obejmie pomiar oglądalności i słuchalności zarówno na komputerach stacjonarnych oraz laptopach, jak i na urządzeniach mobilnych. Dane prezentowane będą w ramach standardowych wskaźników badania Mediapanel, takich jak zasięg (reach), realni użytkownicy (real users), kontakty (views) czy średni czas na użytkownika (ATS).
Pula wydawców objętych badaniem ma być sukcesywnie rozszerzana. Obecnie w procesie implementacji jest m.in. Ringier Axel Springer Polska. Gemius i PBI zapowiadają także wzbogacenie pomiaru o kolejne funkcjonalności. Wśród priorytetowych prac rozwojowych znajdują się: podział treści na redakcyjne i reklamowe oraz prezentacja miejsca osadzenia playera (konkretna aplikacja i domena).
(BAE, 23.03.2021)