Wywiad Oprah Winfrey z Meghan i księciem Harrym wzburzył brytyjskie media
Wywiad z Megan Markle i książę Harrym był tematem numer 1 dla brytyjskich mediów (fot. screen YoutTube/CBS This Morning)
Nadany w niedzielę przez amerykańską stację telewizyjną CBS wywiad Oprah Winfrey z Meghan Markle i księciem Harrym wstrząsnął światowymi, a zwłaszcza brytyjskimi mediami. Para zarzuciła rodzinie królewskiej obojętność, kłamstwa, a nawet rasizm. Był to pierwszy wywiad, którego książę i jego amerykańska małżonka udzielili po emigracji do Stanów Zjednoczonych.
Dziennik "The Times" uważa, że wywiad przedstawia bezbronną parę uwięzioną w swoich rolach, dla której emigracja była formą wyzwolenia. "The Guardian" wymienia "12 rzeczy, których dowiedzieliśmy się z rozmowy", zwracając uwagę na relacje pomiędzy książęcą parą a królową Elżbietą II. Korespondentka "The Independent" uważa z kolei, że wywiad "to najlepsza forma zemsty" na rodzinie królewskiej.
Brytyjskie media ogólnie zauważają, że jeżeli Meghan i Harry chcieli kiedyś powrócić na łono rodziny, to tym wywiadem ostatecznie zamknęli sobie drogę. Meghan wspominała m.in. o sytuacji, gdy na brytyjskim dworze zastanawiano się, czy ich dziecko będzie na pewno białe, a ona miewała myśli samobójcze.
Prowadzący kanał na YouTube, zajmujący się fabrykowaniem informacji Josh Pieters i Archie Manners, namówili czwórkę ekspertów omawiających w mediach sprawy rodziny królewskiej na skomentowanie wywiadu dwa dni przed jego emisją. Eksperci, w tym były sekretarz prasowy brytyjskiej królowej, nie oglądając audycji, omówili ją, zarzucając Oprah Winfrey stronniczość, a Meghan Markle używanie ostrego, bezkompromisowego języka. Od twórców kanału na YouTube dostali obietnicę, że ich wypowiedzi zostaną opublikowane zaraz po emisji rozmowy w CBS. Zostały jednak opublikowane wcześniej.
Serwis "The Wall Street Journal" poinformował, że amerykańska CBS zapłaciła za udostępnienie wywiadu na swoim kanale od 7 do 9 mln dol. Z kolei za każde 30 sekund reklamy emitowanej w trakcie dwugodzinnej audycji stacja pobierała ok. 325 tys. dol. (dwukrotność kwoty płaconej zazwyczaj przez reklamodawców za miejsce w wieczornym paśmie reklamowym).
W ramach umowy pomiędzy stacją a Winfrey's Harpo Productions sieć uzyskała również prawa do licencjonowania programu za granicą. Brytyjska stacja telewizyjna ITV za możliwość wyemitowania niedzielnego wywiadu zapłaciła CBS kwotę 1 mln funtów. Wywiad pokazała w poniedziałek. Tego samego dnia o godz. 20.30 zrobiła to także polska stacja TVN 24. Książę i Meghan za występ nie otrzymali wynagrodzenia.
Zanim rozmowa z Oprah Winfrey ukazała się na antenie, Meghan Markle wygrała proces z "Mail on Sunday" w sprawie o zamieszczenie na jego łamach jej prywatnego listu do ojca. Gazeta musi na okładce opublikować całostronicowe przeprosiny.
(MAC, 09.03.2021)