Ponad 25 mln zł kosztowała kampania #SzczepimySię, rząd ujawnił, kto na niej zarobił
W spocie wystąpił Cezary Pazura (screen: YouTube/Kancelaria Premiera)
Co najmniej 25 mln zł przeznaczono na kampanię informacyjną #SzczepimySię – wynika z danych opublikowanych przez Centrum Informacyjne Rządu. Do mediów Fratrii ("Sieci", wPolityce.pl) trafiło dwa razy więcej pieniędzy niż do Wirtualnej Polski. Nawet złotówki nie zarobiły Ringier Axel Springer Polska (m.in. Onet i "Fakt") i Agora ("Gazeta Wyborcza").
CIR przedstawił wykaz umów dotyczących działań reklamowych związanych ze szczepieniami przeciw COVID-19. Lista obejmuje 24 podmioty, ale tylko przy umowie z TVP nie podano kwoty. Z ustaleń "Press" wynika, że umowa z telewizją publiczną może opiewać na ok. 1 mln zł.
Z kwot ujawnionych przez CIR wynika, że największą wartość (4,98 mln zł) ma umowa z wrocławską agencją reklamy internetowej Interprima. Obejmuje ona zakup reklam na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube, Google i LinkedIn.
Kampania prowadzona w mediach Grupy RMF kosztowała 3 mln zł, a umowa z Polsat Media opiewa na 2,57 mln zł. Z firmą Production Services Poland, należącą do ATM Grupy, zawarto umowę na produkcję spotów i przeprowadzenie sesji zdjęciowej (koszt 1,78 mln zł).
Umowa z Pocztą Polską na dostarczenie 14,8 mln druków bezadresowych ma wartość 3,11 mln zł. Dodatkowo 1,77 mln zł trafiło do firmy Prografix za przygotowanie tych druków.
Powyżej 1 mln zł zawarto również umowy z Wojskowymi Zakładami Kartograficznymi (1,56 mln zł), Polskim Radiem (1,5 mln zł) i Time SA (1,3 mln zł).
Umowy z sześcioma firmami reklamy zewnętrznej opiewają łącznie na 1,86 mln zł, z czego największa – na 524,7 tys. zł – z Braughman Group Media. Ze Screen Network jest to 400 tys. zł, z Supersings Polska – 341,3 tys. zł, Ströer Media – 250 tys. zł, Cityboard Media – 248,5 tys. zł, a Mini Media SA – 97,2 tys. zł.
Umowa z Wirtualną Polską opiewa na 200 tys. zł.
Wśród beneficjentów kampanii znalazły się: Fratria (400 tys. zł), Fundacja Lux Veritatis (400 tys. zł), Niezależne Wydawnictwo Polskie (200 tys. zł), Telewizja Republika (200 tys. zł), Fundacja Instytut Nowych Mediów (100 tys. zł).
Ponadto umowy zawarto z COAR (76,3 tys. zł; nalepki samoprzylepne) i BG Koszulkowo.pl (16,3 tys. zł; koszulki).
Jak informowaliśmy, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poprosiła także media o nieodpłatną emisję spotów rządowej kampanii #SzczepimySię. Emitowały je TVP, TVN, RMF i radia Agory, choć media tej ostatniej spółki nie zostały uwzględnione w budżecie na kampanię. Bezpłatnego czasu reklamowego nie udostępniły natomiast prywatne media sprzyjające PiS, które jak wynika z zestawienia CIR, zarobiły na rządowym zleceniu.
(KOZ, 25.02.2021)