Protest na jedynkach 30 dzienników
Większość dzienników na pierwszych stronach opublikowała wyłącznie list otwarty
W środę główne dzienniki ogólnopolskie, a także większość dzienników regionalnych należących do Polska Press, na pierwszych stronach opublikowały list otwarty przeciw podatkowi od reklam.
Jak wynika z obliczeń Instytutu Monitorowania Mediów, informację o akcji protestacyjnej "Media bez wyboru" opublikowało na czołówkach 30 gazet.
Taka sytuacja w prasie. #MEDIABEZWYBORU pic.twitter.com/biePRLCtAs
— Mariusz Abramowicz (@MariuszAB) February 10, 2021
Naczelni przyznają, że akcja nie zakłóciła pracy w redakcjach. - Pracujemy nad jutrzejszymi wydaniami, na pewno będziemy relacjonować to, co się dzisiaj wydarzyło – mówi kierujący "Rzeczpospolitą" Bogusław Chrabota. Na pytanie, czy zamieszczenie listu przysporzyło jakichś problemów, odpowiada krótko: - Pracujemy dalej.
- Nie było żadnych szczególnych problemów – wtóruje mu Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny "Dziennika Gazety Prawnej". - Bardzo szybko tym zarządziliśmy. A redakcja jak zwykle błyskawicznie stanęła na wysokości zadania. Pracujemy w dzienniku, jesteśmy przyzwyczajeni do dynamicznych zmian - dodaje Jedlak.
- Wydanie papierowe "Faktu" przygotowywaliśmy w tradycyjny sposób. Niecodzienne jest może to, że goszczą w nim redaktorzy naczelni kilku dużych tytułów, m.in. Krzysztof Jedlak, Jarosław Kurski, Bogusław Chrabota i Tomasz Lis – mówi Katarzyna Kozłowska, redaktorka naczelna "Faktu". Dziennik zamieścił komentarze naczelnych dotyczące podatku od reklam w mediach - przyczyny protestu.
- Wymagało to dużej mobilizacji. We wtorek od godzin popołudniowych do nocy trwały prace nad wydaniem środowym papierowym i cyfrowym. Z papierowym było łatwiej, zmieniliśmy układ gazety, a graficy byli w stanie błyskawicznie dodać list na jedynkę – mówi jeden z redaktorów "Gazety Wyborczej".
"Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media" https://t.co/rnqbcOFqQ7
— Ruslan Szoszyn (@RuslanSzoszyn) February 10, 2021
Również naczelny jednego z tytułów Polska Press (chce zachować anonimowość) zaznacza, że publikacja listu w żaden sposób nie wpłynęła na zwykłą działalność redakcji. - Pierwotnie miało to iść na drugich stronach, potem uzgodniliśmy, że jednak na pierwszych. Jesteśmy elastyczni, jeśli chodzi o przygotowanie takich treści. Warszawa przygotowała nam gotowe wzorce, przesunęliśmy treści lokalne na kolejne strony. To nic nie skomplikowało, nie była to trudna sytuacja – podkreśla.
O proteście informację na pierwszej stronie (ale niezajmującej całej okładki) zamieściły też "Puls Biznesu" i "Super Express". - Media w różny sposób wyrażały dziś swoje poparcie dla protestu. Zrobiliśmy to w zakresie, jaki uznaliśmy za skuteczny, a jednocześnie zadbaliśmy o naszych czytelników – mówi "Press" Grzegorz Zasępa, redaktor naczelny "SE". - "Super Express" nie śpiewa w chórach, jesteśmy solistami. Akcja oraz list były w mojej ocenie odpowiednio wyeksponowane w naszych tytułach – podkreśla.
- W pełni popieramy sprzeciw wobec nowego podatku. Jest bardzo szkodliwy i niesprawiedliwy, zagraża wolności słowa w Polsce. List ukaże się w czwartkowym wydaniu drukowanym, w środowym się zwyczajnie nie zmieścił ze względu na wcześniejsze zobowiązania - mówi Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny "Pulsu Biznesu".
#MEDIABEZWYBORU pic.twitter.com/E1Qurk9Rqz
— FAKT.PL (@FAKT24PL) February 10, 2021
Informacji na jedynce nie podały dzienniki regionalne: "Gazeta Olsztyńska" i "Kurier Szczeciński". W oświadczeniu opublikowanym w serwisie 24kurier.pl Roman Ciepliński, redaktor naczelny "Kuriera Szczecińskiego", zaznacza, że wydawca tytułu nie mieści się w grupie podmiotów, które mogą być obciążone "nową daniną". Jak dodaje, jest to "tylko jeden z wielu problemów rynku mediów, które wymagają szybkiego rozwiązania".
W związku z akcją protestacyjną Wydawnictwo Bauer przełożyło na dziś mającą się odbyć w środę transmisję gali Doskonałość Mody 2020 miesięcznika "Twój Styl".
(JSX, BAE, 11.02.2021)