Według szacunków Grupy RMF wydatki na reklamę radiową spadły o 9,5-10 proc.
- Mimo że to był trudny rok, szczególnie drugi kwartał, radio poradziło sobie całkiem dobrze - ocenia Ewa Rosiewicz z Eurozetu (fot. Pixabay.com)
Wydatki na reklamę w radiu w 2020 roku mogły spaść o 9,5-10 proc. - szacuje Grupa RMF.
- Rok 2020 w wyniku pandemii zakończył się regresem rynku radiowego do poziomu z roku 2017. Jeszcze pół roku temu liczyliśmy się z tym, że ten regres może być większy i spadek będzie do wartości z 2015 roku - przyznaje Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF. Ramza podaje, że ten nadawca zanotował w 2020 roku jednocyfrowy spadek.
- Mimo że to był trudny rok, szczególnie drugi kwartał, radio poradziło sobie całkiem dobrze. Druga połowa roku była przyzwoita – komentuje Ewa Rosiewicz, dyrektorka biura reklamy i prezeska Eurozetu. Tomasz Ramza z Grupy RMF potwierdza, że druga połowa roku okazała się lepsza niż się spodziewano wcześniej - w trzecim kwartale wynik był identyczny jak zeszłego roku, a czwarty kwartał zakończył się niewielkim spadkiem.
Według Macieja Moszczyńskiego, dyrektora zarządzającego Tandem Media (broker reklamy radiowej i kinowej), radio dobrze wypadło na tle innych mediów. - Moim zdaniem radio - w gronie tradycyjnych mediów - wykazało się w 2020 roku największą stabilnością wpływów reklamowych i zanotowało najmniejsze spadki w porównaniu z 2019 rokiem - mówi Moszczyński. Tomasz Ramza dodaje jednak: - Estymujemy, że udział radia w torcie mediów nie uległ większej zmianie mimo faktu, że inne media znacząco zmieniły swoją pozycję. W naszej ocenie zyskała telewizja i internet, co stało się kosztem innych mediów oprócz radia.
Tomasz Ramza zwraca uwagę na zmianę struktury branżowych wydatków w radiu. - Wzrosły wydatki detalistów, finansów i ubezpieczeń, firm paliwowych i energetycznych - wymienia dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF. Jako najbardziej dotknięte branże Ramza wskazuje motoryzację i rozrywkę. - Farmacja też mocno przyhamowała i szacujemy, że spadek wyniósł około 30 procent - dodaje.
- Na mniejsze wydatki reklamowe w radiu decydują się mali przedsiębiorcy, wielu z nich z powodu pandemii straciło płynność - zauważa Maciej Moszczyński z Tandem Media. Wskazuje, że w radiu pojawiło się sporo kampanii firm z sektora e-commerce. - Szczęśliwie akurat dla radia turystyka i gastronomia, czyli branże najbardziej dotknięte obostrzeniami, nie stanowią dla nas istotnego źródła przychodów reklamowych - dodaje.
Jak wynika z danych cennikowych Kantar, w 2020 roku najwięcej na reklamę w radiu przeznaczyły branże handlowa (wzrost o 14,2 proc. w porównaniu z 2019 rokiem) i farmaceutyczna (wzrost o 17,6 proc.). W czołówce znalazła się również motoryzacja, która zmniejszyła wydatki o 19,8 proc., a także branża finansowa – zwiększyła je o 15,8 proc.
- Początek 2021 roku jest obiecujący, ale musimy mieć z tyłu głowy, że to kolejny rok z ograniczeniami. Trudno przesądzać, jak będzie wyglądać cały rok - prognozuje Ewa Rosiewicz z Eurozetu. - Oceniamy na dzisiaj, że sukcesem będzie odbudowa straty z roku 2020. Trudno jednak ocenić, czy to będzie możliwe - mówi Tomasz Ramza z Grupy RMF.
(KOZ, 28.01.2021)