Nienawiść sp. z o.o. Jak dzisiejsze media każą nam gardzić sobą nawzajem
Matt Taibbi
przeł. Tomasz S. Gałązka
Wydawnictwo Czarne
Wołowiec 2020
My kontra oni. Choć w tytule mowa o mediach, to książka w dużej mierze opisuje polaryzację amerykańskiego społeczeństwa. Matt Taibbi udowadnia, że dla mediów nie ma znaczenia, czy jesteś demokratą, czy republikaninem – masz żyć w swojej bańce medialnej, a media podsycą twój gniew i niechęć do drugiej strony światopoglądowego sporu. Autor pokazuje, że spór między telewizjami Fox a MSNBC jest obustronnie korzystnym biznesem, w którym widzowie i czytelnicy są wciągani w wojnę propagandową, w którym manipulacja i nienawiść są tylko narzędziami do zaostrzania podziałów między obywatelami. Pisze: „By zarabiać, musieliśmy wytresować widownię w określonej metodzie konsumowania wiadomości. Potrzebni nam jesteście zaniepokojeni, wstępnie nabuzowani, uzależnieni od konfliktu. (...) Sztuka polega na tym, żeby stale zawężać wasze horyzonty umysłowe i nakręcać was bezsilnym gniewem”. Czytając „Nienawiść...”, czytelnik nieraz złapie się za głowę, bo nie sposób nie zauważyć, że autor szydzi z amerykańskich mediów, w których propaganda i manipulacja nawet w części nie przypominają tego, co wyprawiają polskie media państwowe z prawdą. Po przeczytaniu tej książki czytelnik zastanawia się, jak to możliwe, że Polacy nadal godzą się na kłamstwa i szczucie w wykonaniu TVP czy Polskiego Radia. Książka przywołuje w pamięci świetny „Shitshow” Charliego LeDuffa – ten pisał o wyborcach Donalda Trumpa, a Taibbi opisuje, jak media pomogły ich wykreować.
(WM, 12.01.2021)