Spadek czasu oglądania telewizji wśród widzów 16-55 lat
Osoby w wieku 25-54 lata oglądały telewizję średnio przez 3 godziny i 55 minut, czyli o ponad półtorej minuty mniej niż w 2019 roku (fot. Cottonbro/ Pexels.com)
W 2020 roku, mimo pandemii, widzowie między 16. a 55. rokiem życia spędzili mniej czasu przed telewizorami niż w 2019 roku.
Statystyczny Polak oglądał telewizję w zeszłym roku średnio przez 4 godziny i 21 minut dziennie, czyli o 5 minut dłużej niż w 2019 roku (tj. o 1,9 proc.). Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House, nie ma wątpliwości, że wzrost jest związany z lockdownem. W porównaniu roku 2019 z 2018 - widzowie oglądali telewizję o minutę krócej.
Katarzyna Baczyńska przeanalizowała dla "Press" czas spędzony przed telewizorami w 2019 roku i 2020 roku w podziale na trzy grupy wiekowe (16-24 lata, 25-54 lata i powyżej 55. roku życia).
Wzrost nastąpił jedynie w tej ostatniej. Osoby 55+ oglądały telewizję przez 6 godzin i 41 minut dziennie, czyli o 14 minut dłużej niż w 2019 roku (wzrost o 3,7 proc.). To większy wzrost niż przy porównaniu roku 2019 z 2018 (o 1,7 proc.).
Widzowie między 25. a 54. rokiem życia poświęcali na oglądanie telewizji średnio 3 godziny i 55 minut (o ponad półtorej minuty mniej niż w 2019 roku, spadek o 0,7 proc.). - To właśnie w tej grupie nastąpił największy procentowy przyrost czasu spędzanego przed telewizorem w kwietniu i maju, natomiast od lipca do września – znacznie większy spadek niż w roku ubiegłym, co z jednej strony może pokazywać detoks od telewizji, z drugiej - wzmożoną aktywność zawodową i społeczną po zniesieniu/złagodzeniu restrykcji - komentuje Katarzyna Baczyńska.
Z kolei w grupie 16-24 lata czas spędzony przed telewizorem zmniejszył się o 3 minuty, do 1 godziny i 17 minut (spadek o 3,6 proc.). - Czy to dużo? Absolutnie nie, biorąc pod uwagę niemal 16-procentową różnicę przy porównaniu roku 2019 z 2018 - przyznaje Katarzyna Baczyńska. - Pandemia i lockdown wpłynęły na czas oglądania telewizji linearnej także przez najmłodszych widzów. Co więcej, nie od razu po złagodzeniu restrykcji trend powrócił do dwucyfrowych wartości spadkowych - wyjaśnia i wskazuje, że w czerwcu czas spędzony przed telewizorem wśród tych widzów nawet lekko wzrósł.
Dane: Nielsen Media.
(KOZ, 12.01.2021)