O 6,7 proc. skurczył się rynek reklamowy w listopadzie
Najwięcej na reklamę w listopadzie wydał Aflofarm – 162 mln zł (fot. Pixabay.com)
W listopadzie reklamodawcy zmniejszyli wydatki w mediach o 6,7 proc. (w porównaniu z tym samym miesiącem ub.r.) - wynika z danych cennikowych netto firmy Kantar.
Po słabym październiku, kiedy zanotowano spadek wydatków reklamowych o 10,5 proc., co oznaczało pogorszenie się sytuacji na rynku dotkniętym kryzysem wywołanym pandemią koronawirusa (we wrześniu wydatki spadły o 4,3 proc.), w listopadzie spadek wyniósł 6,7 proc. Na reklamę w mediach (bez promocji w internecie i bez uwzględnienia rabatów) przeznaczono 3,9 mld zł.
Wydatki reklamowe zwiększono jedynie w telewizji (wzrost o 5,3 proc., do 2,5 mld zł) i w radiu (o 9 proc., do 855 mln zł). W pozostałych mediach wydatki reklamowe ograniczono: w magazynach – 337 mln zł (spadek o 32,9 proc.), w dziennikach – 107 mln zł (spadek o 18,9 proc.), OOH – 94 mln zł (spadek o 39,2 proc.), na reklamę w metrze – 9,1 mln zł (spadek o 11,5 proc.). Najbardziej ucierpiała reklama kinowa - w analizowanym okresie wydano na nią zaledwie 5,2 mln zł, co oznacza spadek o 97,7 proc.
Najwięcej na reklamę wydała cennikowo Aflofarm Farmacja Polska – 162 mln zł (spadek o 24,3 proc.). Drugim największym reklamodawcą był Lidl – 109 mln zł (wzrost o 12,8 proc.), a trzecim Ferrero Polska – blisko 100 mln zł (spadek o 4,3 proc.). Firma Terg (właściciel sieci Media Expert) przeznaczyła na reklamę 98 mln zł (wzrost o 41,7 proc.), a Euro-Net Warszawa – 74 mln zł (wzrost o 42,2 proc.).
(IKO, 30.12.2020)