Kościół katolicki i Wirtualna Polska przeszły największe kryzysy wizerunkowe roku
Kościół ponownie znalazł się na czele rankingu kryzysów w związku z tuszowaniem afer pedofilskich (fot. Jakub Kaminski/East News)
Największy kryzys wizerunkowy w 2020 roku w Polsce w sferze publicznej przeszedł Kościół katolicki, a w świecie biznesu Wirtualna Polska - wynika z badania „Kryzysometr 2020/2021".
Kościół katolicki już drugi rok z rzędu znalazł się na pierwszym miejscu rankingu tworzonego przez specjalistów od komunikacji. W osobnym rankingu kryzysów świata biznesu pierwsze miejsce zajęła Wirtualna Polska w związku ze sprawą niejasnych powiązań z Ministerstwem Sprawiedliwości.
Takie są główne wyniki badania „Kryzysometr 2020/2021” przeprowadzonego przez Alert Media Communications wśród ponad 100 dyrektorów komunikacji, menedżerów PR i rzeczników prasowych kluczowych firm rynkowych, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. Agencja specjalizująca się w komunikacji antykryzysowej i strategicznym PR poprosiła ich o wskazanie największych kryzysów roku z podziałem na sferę publiczną i biznesową.
W sferze publicznej kolejny rok z rzędu respondenci kryzysową palmę pierwszeństwa przyznali Kościołowi katolickiemu, w związku z tuszowaniem przez hierarchów afer pedofilskich. Odsetek wskazań na kryzys tej instytucji wzrósł z 45 proc. w 2019 roku do aż 64 proc. w 2020, zdecydowanie wyprzedzając inne kryzysy.
Na drugim miejscu w rankingu kryzysów publicznych – z 42 proc. wskazań – znalazł się Trybunał Konstytucyjny Julii Przyłębskiej, którego orzeczenie zburzyło porozumienie społeczne w sprawie przepisów dotyczących aborcji.
Na podium znalazł się też wicepremier Jacek Sasin w związku z wydaniem 70 mln zł na wybory korespondencyjne, które się nie odbyły (37 proc. głosów). Na czwartym miejscu zestawienia znalazła się radiowa Trójka i katastrofalne zarządzanie konfliktem wokół odejścia czołowych dziennikarzy tej jeszcze niedawno kultowej stacji (29 proc. wskazań).
Kolejne miejsca w kategorii „kryzys sfery publicznej” zajęli zaś politycy: Łukasz Szumowski (zarzuty korupcyjne oraz kontrowersje wokół zakupu respiratorów i maseczek – 28 proc. głosów) oraz Jarosław Kaczyński – i to dwukrotnie: za oświadczenie wideo dotyczące wyroku Trybunału Konstytucyjnego i strajku kobiet (18 proc. wskazań) i wizytę na Powązkach, gdy cmentarze były zamknięte dla wszystkich obywateli (17 proc.).
W rankingu kryzysów świata biznesu pierwsze miejsce zajęła Wirtualna Polska w związku z tekstami fikcyjnych dziennikarzy i zarzutami dotyczącymi powiązań z Ministerstwem Sprawiedliwości (43 proc. głosów). Dwie kolejne pozycje to kryzysy „celebryckie”: Veclaim i tzw. afera metkowa dotycząca fałszowania miejsca produkcji ubrań marki Jessiki Mercedes (38 proc.) oraz Anna Lewandowska – za filmik, na którym przebrała się w strój imitujący otyłość, a następnie groziła pozwem aktywistce, która zamieściła negatywny komentarz w tej sprawie (31 proc. głosów).
W czołówce rankingu rynkowego znalazł się jeszcze luksusowy sklep Moliera 2 i kontrowersje wokół akcji #DzieńSzpilek (30 proc. wskazań) oraz mBank – za wyciek danych klientów i omyłkową masową wysyłkę testowych powiadomień push (26 proc.).
W badaniu przeprowadzonym w drugiej połowie listopada przez agencję Alert Media Communications wzięło udział 113 rzeczników, dyrektorów i PR managerów z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych.
Alert Media Communications zarządzana jest przez Adama Łaszyna, który jest także wiceprezesem Stowarzyszenia Agencji Public Relations. SAPR powstało w październiku 2020 roku, a też ma już na koncie wpadkę wizerunkową - jego członkiem była agencja R4S Consulting (a w radzie nadzorczej SAPR zasiadał Mariusz Sokołowski, partner z R4S Consulting), wobec której pojawiły się poważne zarzuty. SAPR zawiesił agencję R4S w prawach członka stowarzyszenia, a w konsekwencji zrezygnowała ona z członkostwa.
(AMS, 15.12.2020)