Dział: INTERNET

Dodano: Listopad 18, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wirtualna Polska Holding zwiększa zysk przy spadku przychodów

96 proc. przychodów spółki pochodzi z segmentu online, reszta z TV (fot. materiały prasowe)

Wirtualna Polska Holding mimo spadku przychodów ze sprzedaży w trzecim kwartale zwiększyła zysk netto. Analitycy przekonują, że stało się to za sprawą efektywnej restrukturyzacji, którą zrobiła spółka zaraz po wybuchu pandemii.

W trzecim kwartale Wirtualna Polska Holding SA miała 152,9 mln zł przychodów (o 16,6 proc. mniej niż w trzecim kwartale ub.r.). Spółka zaznacza, że dzięki dywersyfikacji działalności prowadzonej przez poszczególne spółki holdingu mogła zamknąć trzeci kwartał z zyskiem, który wyniósł 26,6 mln zł i był o 23,9 proc. wyższy niż rok temu (21,4 mln zł). Wynik EBITDA wyniósł 56,3 mln zł (wzrost o 9,2 proc.).

Konrad Księżopolski, executive director i head of CEE equity research w Haitong Bank, przyznaje, że te wyniki to efekt dosyć dużej restrukturyzacji, którą zrobiła spółka zaraz po wybuchu pandemii. – Kiedy przyszła delikatna stabilizacja na rynku, to ta restrukturyzacja przyniosła szybki efekt w postaci poprawy rentowności – mówi Księżopolski. – Dodatkowo, głównie za sprawą reklamy internetowej, przy spadających przychodach udało się uchronić zysk EBITDA rok do roku. Rentowność tego segmentu wyraźnie wzrosła, a to jest efekt właśnie tych dużych oszczędności kosztowych i dźwigni operacyjnej – komentuje analityk.

Ekspert zaznacza, że spółka dobrze odrobiła lekcję szybkiej reakcji na kryzys. – A że jest aktywem dobrej jakości na rynku online, to względna stabilizacja pozwoliła zneutralizować spadki w segmencie e-commerce, który cierpi głównie z powodu ekspozycji na turystykę – dodaje.

Większość przychodów w trzecim kwartale, bo prawie 96 proc., pochodzi z segmentu online (146,7 mln zł), reszta pochodzi z segmentu TV (6,3 mln zł).

Łączne przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding SA w obu tych segmentach po trzech kwartałach 2020 roku wyniosły prawie 414 mln zł. Były mniejsze o jedną piątą w porównaniu z analogicznym okresem ub.r., głównie z powodu wyników drugiego kwartału, na które znacząco wpłynęła pandemia. Zysk netto za dziewięć miesięcy 2020 roku był o prawie 6 proc. niższy niż przed rokiem i wyniósł 41,6 mln zł. 

W trzech pierwszych kwartałach 2020 roku zmalał zysk z działalności operacyjnej z 86,6 mln zł w analogicznym okresie 2019 roku do 66,9 mln zł (spadek o 22,7 proc.). 

Biorąc pod uwagę wydatki Wirtualnej Polski Holding, najmocniej zmalały te na pozostałe usługi obce - w trzech kwartałach ze 177,8 mln do 104,6 mln zł, a tylko w zeszłym kwartale z 64,85 mln do 36,49 mln zł. Znacząco spadły też koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych. W trzech kwartałach ze 148,3 mln do 139,95 mln zł oraz pozostałe nakłady operacyjne z 10,78 mln do 7,61 mln zł.

Istotnym czynnikiem wpływającym na wyniki grupy w trzech kwartałach 2020 roku, w szczególności spółek prowadzących działalność w sektorze usług turystycznych, był wybuch pandemii koronawirusa.

– Wyłączając nasze dwie spółki turystyczne, EBITDA Wirtualnej Polski Holding w trzecim kwartale 2020 roku wzrosła aż o 45 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2019. To imponujący wynik pokazujący siłę całej grupy w tak trudnym czasie - mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Dominik Niszcz z domu maklerskiego Trigon przekonuje, że Wirtualna Polska pokazała, jak bardzo jest elastyczna i sprawnie zarządzana. – To był trudny czas dla ich biznesu turystycznego, bo nie dało się sprzedawać wycieczek, więc nie było też zysków, ale w pozostałych obszarach spółka szybko dostosowała się do nowych warunków. Część biznesów Grupy WP korzysta na pandemii, bo działają w przestrzeni wirtualnej – na przykład niektóre z ich spółek e-commerce. Z kolei z punktu widzenia mediów online internet to segment rynku, który najmniej ucierpiał na pandemii – mówi Niszcz. 

WP ogłosiła, że wprowadza nowy produkt reklamowy. WP Sales Booster ma eliminować pośrednictwo takich podmiotów jak Google czy Criteo, jednocześnie osiągając zbliżoną efektywność. Dzięki temu ma obniżać koszt kampanii. W pierwszym etapie produkt skierowany jest do branży odzieżowej.

Akcje Wirtualna Polska Holding SA wyceniane były na wtorkowym zamknięciu notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych na 80 zł (wzrost o 3,63 proc.).

(BAE, 18.11.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.