Kantar: po trzech kwartałach rynek reklamowy skurczył się o 9,5 proc.
Aflofarm we wrześniu zmniejszył wydatki reklamowe o 6 proc. (fot. Pixabay.com)
W pierwszych trzech kwartałach 2020 roku reklamodawcy zmniejszyli wydatki w mediach o 9,5 proc. (w porównaniu z tym samym okresem ub.r.). W samym wrześniu sytuacja polepszyła się, ale wciąż zanotowano spadek wydatków reklamowych o 4,3 proc. - wynika z danych cennikowych netto firmy Kantar.
Na reklamę w mediach (bez promocji w internecie i bez uwzględnienia rabatów) w trzech kwartałach wydano 23,9 mld zł netto. O ile w drugim kwartale, kiedy obowiązywał lockdown, wpływy reklamowe spadły we wszystkich analizowanych mediach, to sytuacja uległa poprawie w trzecim kwartale. W lipcu zwiększono wydatki na reklamę telewizyjną, radiową i w dziennikach, w sierpniu na plusie były wyłącznie radio i telewizja, a we wrześniu telewizja, radio i reklama zewnętrzna w metrze.
W ujęciu trzech kwartałów wydatki reklamowe zwiększono tylko w radiu – o blisko 4 proc., do 6,2 mld zł. Najwięcej wydano na reklamę w telewizji – 13,2 mld zł (spadek o 3,8 proc.). W pozostałych mediach również ograniczono wydatki reklamowe: w magazynach – 2,4 mld zł (spadek o 27 proc.), w dziennikach – 877 mln zł (spadek o 14,4 proc.), OOH – 795 mln zł (spadek o 37,7 proc.), na reklamę w metrze – 86 mln zł (spadek o 1,5 proc.). Najbardziej ucierpiała reklama kinowa (od 12 marca do 6 czerwca zamknięte były kina) - w analizowanym okresie wydano na nią 437 mln zł, co oznacza spadek o 62,8 proc.
W samym wrześniu na reklamę przeznaczono 3,5 mld zł, czyli o 4,3 proc. mniej niż we wrześniu ub.r. Zwiększono jedynie wydatki na reklamę w telewizji – o 6,9 proc., do 2,1 mld zł, radiu – o 5,9 proc., do 818 mln zł i w metrze – o 0,6 proc., do 10 mln zł.
Najwięcej na reklamę w trzech kwartałach wydała cennikowo Aflofarm Farmacja Polska – 1,9 mld zł (wzrost o 23,7 proc.). Drugi pod tym względem był Lidl – 571 mln zł (spadek o 9,3 proc.). Pozostała trójka największych reklamodawców zwiększyła wydatki na promocję. Firma Terg (właściciel sieci Media Expert) przeznaczyła na reklamę 516 mln zł (wzrost o 13,7 proc.), Natur Produkt Zdrovit – 501 mln zł (wzrost o 11,1 proc.), Euro-Net Warszawa – 455 mln zł (wzrost o 17,7 proc.).
Lider zestawienia Aflofarm w samym wrześniu zmniejszył wydatki reklamowe o 6 proc., do 159 mln zł.
(IKO, 06.11.2020)