Lech Poznań zyskuje na wartości marketingowej, Legia traci
Dzięki awansowi Lecha Poznań do fazy grupowej Ligi Europy zwiększy się wartość marketingowa klubu (fot. Irek Dorożański/Lechpoznan.pl)
Awans do fazy grupowej piłkarskiej Ligi Europy umocni atrakcyjność marketingową Lecha Poznań. Brak sukcesów może za to negatywnie wpłynąć na Legię Warszawa.
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska prognozuje, że po pokonaniu belgijskiego Charleroi atrakcyjność marketingowa Lecha wzrośnie. - Rozgrywki europejskie to dla sponsorów dobre miejsca na ekspozycje, a poznańska drużyna trafiła do grupy z porządnymi zachodnioeuropejskimi markami. Lech może niektórych meczów nie wygra, ale na pewno pomoże mu, jeśli rozegra je w ciekawym i emocjonującym stylu – mówi ekspert. W fazie grupowej wicemistrz Polski zmierzy się z Benficą Lizbona, Standardem Liege i Glasgow Rangers.
Grzegorz Kita dodaje, że krajowy potencjał Lecha wzrasta dodatkowo, ponieważ to jedyna polska drużyna, która nie tylko awansowała do europejskich rozgrywek, ale zrobiła to w bardzo dobrym stylu. - Kibicowanie tak grającemu Lechowi może stać się sprawą ogólnopolską, przez co transmisje rozgrywek będą jeszcze popularniejsze - przekonuje.
Prezes Sport Management Polska zaznacza, że Lech jest teraz w bardzo dobrej kondycji. Na to wpływają nie tylko sukcesy drużyny, ale także jej prowadzenie, rozwinięta struktura marketingowa i dobry przekaz PR-owy. - Wartość marketingowa drużyny to zespół naczyń połączonych. Wzmocnić ją może zapowiedziany rekordowy, szacowany na 11 mln euro, transfer Jakuba Modera. To buduje nie tylko wartość biznesową, ale także wizerunkową - wyjaśnia ekspert. I dodaje, że jeśli sytuacja będzie tak dalej się rozwijać, to jedynym zagrożeniem dla marketingu marki Lecha mogą być problemy z kibicami lub spektakularne przegrane w złym stylu. Tak jak porażka Legii z Karabachem.
A przez tę, według Kity, wartość marketingowa stołecznego klubu wkrótce może się pogorszyć. Jeśli tak się stanie, to tak jak w przypadku Lecha, nie będzie to wyłącznie rezultat europejskich rozgrywek, ale wypadkowa kilku czynników. - Nie wynika to tylko z tego, że drużyna nie awansowała do Ligi Europy, ale ponieważ stało się to kolejny raz z rzędu. Poza tym wokół klubu już od dłuższego czasu panuje bardzo nerwowa atmosfera. Kosztowny skład, spore zadłużenie oraz brak awansów może oznaczać dalsze zmniejszanie budżetu, co także może wywrzeć negatywny wpływ na wartość marketingową - uważa Kita.
Od bieżącego sezonu głównym sponsorem Legii jest Plus500, internetowy broker kontraktów CFD (kontrakty różnicy kursowej) notowany na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Umowa została podpisana na dwa lata, z opcją przedłużenia na kolejny rok. Jak pisał Sport.pl, w ciągu trzech lat Legia może otrzymać z tego tytułu kilkadziesiąt milionów złotych. Jednocześnie klub kontynuuje strategiczną współpracę z Fortuną Zakładami Bukmacherskimi, która ma miano sponsora oficjalnego. Drugim oficjalnym sponsorem pozostaje Królewskie Jasne Pełne, marka Grupy Żywiec.
Strategicznym sponsorem Lecha Poznań jest STS, firma oferująca zakłady bukmacherskie. Sponsor główny drużyny to Lech Pils, marka Kompanii Piwowarskiej SA. Status sponsorów premium wielkopolskiej drużyny mają Amica, firma produkująca produkty AGD oraz Fogo, producent agregatów prądotwórczych.
(MTK, 06.10.2020)